Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SchatterChat
SweRAT > Övriga Forum > Tips på bra program
swestres
http://www.scatterchat.com/

QUOTE(ScatterChat)
ScatterChat is a HACKTIVIST WEAPON designed to allow non-technical human rights activists and political dissidents to communicate securely and anonymously while operating in hostile territory. It is also useful in corporate settings, or in other situations where privacy is desired.

It is a secure instant messaging client (based upon the Gaim software) that provides end-to-end encryption, integrated onion-routing with Tor, secure file transfers, and easy-to-read documentation.

Jag har inte testad det eller kollat på källkoden än, men Schneier nämnde det i sin blog så det måste vara bra tongue.gif
blind
Den är rätt fräck men också ganska buggig, kraschade ett par gånger men det är ju en ny programvara så det kanske inte är helt konstigt.

Det största problemet är dock att ScatterChat (var kom ditt extra h från? tongue.gif ) kräver att alla man vill kommunicera säkert med måste köra just ScatterChat och som programmet ser ut idag så kommer verkligen inte många att konvertera från sina kära Messenger, Miranda och allt vad det heter.

Det finns något annat krypteringsprogram som man kan köra vilka IM-klienter som helst genom proxyteknik. Det kräver naturligtvis också att båda parter har programmet installerat men ingen behöver i alla fall byta klient. Kan inte komma på vad den heter nu, men Tor använder den sig (tyvärr) inte av.
swestres
QUOTE(blind @ 2006-08-01 16:15) *
Den är rätt fräck men också ganska buggig, kraschade ett par gånger men det är ju en ny programvara så det kanske inte är helt konstigt.

Det största problemet är dock att ScatterChat (var kom ditt extra h från? tongue.gif ) kräver att alla man vill kommunicera säkert med måste köra just ScatterChat och som programmet ser ut idag så kommer verkligen inte många att konvertera från sina kära Messenger, Miranda och allt vad det heter.

Det finns något annat krypteringsprogram som man kan köra vilka IM-klienter som helst genom proxyteknik. Det kräver naturligtvis också att båda parter har programmet installerat men ingen behöver i alla fall byta klient. Kan inte komma på vad den heter nu, men Tor använder den sig (tyvärr) inte av.

Oops, pinsamt. Surfat för mycket på Schneier, så blev det den stavningen för ScatterChat också.

Ska bli kul att se hur det blir när (eller om) koden mognar. De marknadsför sig som ganska radikala.
Caecigenus
QUOTE(blind @ 2006-08-01 16:15) *
Det låter konstigt tycker jag...
När du chattar via MSN, ICQ eller Jabber så går dina meddelanden via en server som tillhör någon annan. Där kan alltid meddelanen avlyssnas och läser man ToU (vilket man givetvis bör!) så står det tydligt att "de" också kommer att spara dina meddelanden om "de" känner för det.

Jag vet inte om ScatterChat fungerar anorlunda då jag inte tittat mer på just det programmet, men många andra kräver att båda sidor kör plugins (eller dyl.) för att kunna kommunicera säkert via den centrala servern.
blind
QUOTE(Caecigenus @ 2006-08-01 17:24) *
Det låter konstigt tycker jag...
När du chattar via MSN, ICQ eller Jabber så går dina meddelanden via en server som tillhör någon annan. Där kan alltid meddelanen avlyssnas och läser man ToU (vilket man givetvis bör!) så står det tydligt att "de" också kommer att spara dina meddelanden om "de" känner för det.

Yes box, men de gör de även med ScatterChat.

Jag hittade programmet jag talade om förresten.
http://www.secway.fr/us/
xcel
Skall bli intressant läste om detta i metro (tror det var metro ivf) målgruppen var folk i "förtryckta länder". Skall bli intressant och se vilka som kommer bli populärt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.