QUOTE(Caecigenus @ 2007-09-18 12:36)

Då jag var på mötet när lagändringen presenterades på ADBJ i stockholm, och dessutom kunde ställa ett par frågor, kan jag klargöra lite:
Brott mot tillgänglighet är t.ex. DOS-attacker, men även att sabotera internetsidor och dylikt och annat som hindrar åtkomst till uppgift avsedd för databehandling (webbplatser etc).
Nytt är även att det kriminaliserats att ge MEDHJÄLP till brott mot tillgänglighet, samt samtliga de gamla IT-brotten.
Alltså:
Det är inte ok att förbereda eller stödja, inte heller att begå (doh...) själva brotten mot tillgänglighet, förvanska i register, radera i register, olovligen bruka annans it-utrustning, skapa program eller nyttja program för avlägsning av kopieringsskydd, annat än i fall där rätten till kopia för eget bruk kommer i spel.
Samtliga brott kräver MEDVETET HANDLANDE.
En dator som är en Drone är alltså inte aktiv part.
En person som tipsar en annan person om hur han sätter upp ett botnet, men själv inte gör något för att sätta upp det, är dock skydlig.
Dessutom föreslås en nivå av "förmildrande dumhet", det vill säga, är ett skydd allt för dumt för att man inte ska betrakta det som vettigt, är det inte ett brytande av det om man kunde ta sig förbi för lätt, dock är det upp till domstol att avgöra när så sker.
Rörande webbcams:
En del cams kör en streaming-server. De kan man ändra inloggning på, men i manualen står ett förtryckt username och password. De är samma för alla cams. Således kan man testa det mot servrarna, och med tur komma in.
Lite värre var att en serie övervakningskameror (sprungit på dem på 1 ställe irl, där var det dock fixat) var försedda med ett service-konto, som gav fulla rättigheter. Tids nog petade någon händig person på en config-fil i sin cam och hittade den. Plötsligt var det massa massa cams som var kontrollerade över nätet.
Det var lite dyrare utrustning, där man kunde svänga runt dem och sånt. Fixar kom snabbt ut, och det var ju dyrare prylar så det täpptes till rätt bra. Vet att jag satt och pratade med ngn som sökte av några veckor senare, och då var de enda man kom åt de som olika komuner satt upp på hustak och dyl...
Vetefasen var jag har min text från ADBJ-mötet... Ska se om jag kan hitta den...
Lagen gäller från 1/6 i år hur som helst, men den är inte prövad ännu, och därför finns inga prejudikat. Svensk rätt är helt prejudikatsdriven, så utan det tar det ÅR innan första fallet gått hela vägen. Före det kommer åklagaren inte öppna fler fall. Och som sagt, har inte sett något pilotfall ännu.
Lagen kom till pga ett EU-direktiv som skulle varit genomdrivet antingen mars eller april i år, men vi fick dispens till 1/6 då svensk rätt tar rätt lång tid att göra ändringar i, till skillnad från t.ex. norsk rätt (Som är rätt rakt på med "ge fan i din nästas dator"

)