Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MSN log filer
SweRAT > Övriga Forum > Tips på bra program
kot
Söker efter ett program som sätter på den automatiska funktionen att spara logg filer från msn. Eller program som skapar egna logfiler.

Nån som har något förslag?
Havalito
QUOTE(kot @ 2007-02-01 08:20) *
Söker efter ett program som sätter på den automatiska funktionen att spara logg filer från msn. Eller program som skapar egna logfiler.

Nån som har något förslag?

Försökte på mig det förrut, men kan säga redan nu det är i stortsett omöjligt..eftersom msn skapar en reg värde i registret som ändras per person, men kan ju finnas andra sätt =)
kot
QUOTE(Havalito @ 2007-02-01 13:19) *
Försökte på mig det förrut, men kan säga redan nu det är i stortsett omöjligt..eftersom msn skapar en reg värde i registret som ändras per person, men kan ju finnas andra sätt =)

Jo ställde även frågan i ett annat forum då jag fick liknande svar. Men finns det någon möjlighet att skriva ett program som säger åt msn att själv sätta värdet på register filen??...Eller på något sätt "översätta" registerfilen eller vilken fil det nu må vara med användarens kontakter till MessageloggingEnaled registret.

//kot
Havalito
QUOTE(kot @ 2007-02-01 14:05) *
Jo ställde även frågan i ett annat forum då jag fick liknande svar. Men finns det någon möjlighet att skriva ett program som säger åt msn att själv sätta värdet på register filen??...Eller på något sätt "översätta" registerfilen eller vilken fil det nu må vara med användarens kontakter till MessageloggingEnaled registret.

//kot

Skulle kunna tänka mig att man skulle kunna styra msn och bocka för checkboxen som sparar loggfiler..
Gullb3rg
Annars gör du bara så att du laddar ner msn+ .. Då skapar den redan krypterade logfiler där du behöver ange ett lösenord för filen.
kot
QUOTE(Gullb3rg @ 2007-02-01 18:12) *
Annars gör du bara så att du laddar ner msn+ .. Då skapar den redan krypterade logfiler där du behöver ange ett lösenord för filen.

joo men hur ska jag göra det utan användaren ifråga märker att jag instalerar det?.

Kan man instalera det via cmd?
sasha^
Bland det enklaste att göra är väl en bot i autoit som klickar fram inställningarna och ändrar dem (när personen inte är vid skärmen) cool.gif .
kot
QUOTE(sasha^ @ 2007-02-01 20:43) *
Bland det enklaste att göra är väl en bot i autoit som klickar fram inställningarna och ändrar dem (när personen inte är vid skärmen) cool.gif .

Googlade lite på programmet .... undrar hur lång tid tar det för programmet att göra en sådan sak.. Är det så att det måste anpassas efter varje persons storlek på fönster och liknande?
Gullb3rg
Va fan. Du skrev inget om att du skulle göra det på en annan person. Trodde du skulle göra så du själv kunde se dina EGNA loggar.
LJB
QUOTE(Gullb3rg @ 2007-02-01 23:10) *
Va fan. Du skrev inget om att du skulle göra det på en annan person. Trodde du skulle göra så du själv kunde se dina EGNA loggar.

..Busted...
kot
QUOTE(Gullb3rg @ 2007-02-01 23:10) *

Vem har sagt det.

Ville bara ha en generell metod oavsätt version på msn.... eller fönsterstorlek..

Ingen som har en lösning?
Gullb3rg
QUOTE(kot @ 2007-02-01 18:06) *
joo men hur ska jag göra det utan användaren ifråga märker att jag instalerar det?.

Kan man instalera det via cmd?

Ja här sa du det exempelvis? ohmy.gif .. Jag trodde att du ville logga dina EGNA msn loggar. Inte installera något på en annan person som iofs inte är lagligt.
Seduct
Vadå inte är lagligt? Personen kanske vet om det? Bett han att göra det? Han fråga bara om ett sätt att logga loggorna inte vad som är rätt / fel
Gullb3rg
QUOTE(Seductivity @ 2007-02-03 18:32) *
Vadå inte är lagligt? Personen kanske vet om det? Bett han att göra det? Han fråga bara om ett sätt att logga loggorna inte vad som är rätt / fel

Ja men han sa inget om att det var på en annan dator än sig själv. Sen började han att gnälla när jag gav honom ett tips.
kot
QUOTE(Gullb3rg @ 2007-02-04 20:12) *
Ja men han sa inget om att det var på en annan dator än sig själv. Sen började han att gnälla när jag gav honom ett tips.

Vem bryr sig, letar bara efter en metod att sätta på loggfunktionen på msn utan att det visas för användaren.... Ja, om jag ska göra det åt någon annan så har jag tillåtelse. Skapa inte en moral tråd om detta finns redan.

kot
Gullb3rg
ATt du fortfarande inte fattar är skratt retande. JAG gav dig ett tips för att göra det på din EGEN dator. Alltså inte ett tips där man kan logga det utan att personen ser. Så notera att jag inte har sagt något om moral hit och dit(Inte till att börja med iaf).
Så sluta grina när du inte förstår vad jag menar.
Havalito
QUOTE(Gullb3rg @ 2007-02-05 13:05) *
ATt du fortfarande inte fattar är skratt retande. JAG gav dig ett tips för att göra det på din EGEN dator. Alltså inte ett tips där man kan logga det utan att personen ser. Så notera att jag inte har sagt något om moral hit och dit(Inte till att börja med iaf).
Så sluta grina när du inte förstår vad jag menar.

Nu ska vi ta o lugna ner oss pojkar va smile.gif..

@ kot : Gulleberq berättade för dig hur man gör lokalt och synligt punkt slut och vill du kunna göra det osynligt så kan du söka lite på google om msn api eller nått liknande så du kan styra msn..

Edit: om du nu ändå ska "låta" personen kör en exe fil så kan du lika gärna använda en rat och ändra lite i registret i msn mappen så kan det funka.. testa dig fram..
Poison
Man kan ju tjaffsa hur mycket som helst i frågan om det är olagligt eller ej. Är väl mer en etisk fråga då man inte direkt stjäl DATA men samtidigt mer lättillgängligt att stjäla loggar, som det handlar om i detta fallet.

Borde det inte däremot finnas någon form av config fil för dessa inställningar till MSN Messenger? Har inte direkt pillat med MSN men möjligheten finns kanske att du kan installera MSN på din egna dator, ställa in att programmet ska loggas, och sedan hitta någon slags config-fil som du ersätter med på den andra datorn.
Codius
För det första bumpar du en tråd som är jätte jätte jätte gammal, sedan hittar du på saker?
Det är inget att tala om, klart som fan det är olagligt att installera programvara för övervakning på datorer som inte är dina. Det finns lagar emot detta, det är inget som har att göra med vad 14-åringar tycker är moraliskt riktigt eller inte. Det är ju för fan befängt.
Mja
QUOTE(Codius @ 2007-12-10 10:25) *
För det första bumpar du en tråd som är jätte jätte jätte gammal, sedan hittar du på saker?
Det är inget att tala om, klart som fan det är olagligt att installera programvara för övervakning på datorer som inte är dina. Det finns lagar emot detta, det är inget som har att göra med vad 14-åringar tycker är moraliskt riktigt eller inte. Det är ju för fan befängt.

Precis.
Data är "Uppgift i ett format som avsetts för Automatisk DataBehandling", alltså en ADB-uppgift. Inte enbart i elektronisk form, utan allt som är i former främst avsedda att läsas av maskiner, exempelvis hålkort etc. Alla filer som inte är dina är dataintrång. All utrustning som inte är din som du brukar utan tillstånd är olovligt brukande.
Aja...
Hoppas tråden får dö bort nu. Men hänger precis som Codius gravt upp mig på det rent absurda i påstånden...
Att sprida okunnskap är bland det värsta som kan göras, vet man inte, för man inte fram något som en fast ståndpunkt.
Poison
Jag pratar inte om installation av programvara på andras ägodelar. Att ändra en inställning på programvara vågar jag inte direkt uttala mig om det är olagligt enligt svenskt lag. Men jag kan slänga iväg ett mail till datainspektionen och kolla om ni så vill.

För detta är nog inte en skriven punkt om att ändra programinställningar utan lov, det beror mer på vilket sätt. Skulle man ha fysisk kontakt med en dator och får låna datorn för att skriva lite på MSN och aktiverar att loggar ska sparas är det nog ganska milt om det skulle gå vidare till åtal om man jämnför med att ändra inställningen via en RAT eller någon annan form av programvara.
Rude
QUOTE(Poison @ 2007-12-12 07:22) *
För detta är nog inte en skriven punkt om att ändra programinställningar utan lov, det beror mer på vilket sätt. Skulle man ha fysisk kontakt med en dator och får låna datorn för att skriva lite på MSN och aktiverar att loggar ska sparas är det nog ganska milt om det skulle gå vidare till åtal om man jämnför med att ändra inställningen via en RAT eller någon annan form av programvara.

Det är väl orelevant hur pass allvarligt straff som skulle ges ut när det ändå faller under sveriges rikes lag dvs att det är olagligt att utföra utan tillstånd.

Jag föreslår att tråden låses då diskussionen inte leder nån vart.
davve
All utrustning som inte är din som du brukar utan tillstånd är olovligt brukande.

den spelar mao inte någon roll vad du gör med datorn. jag kan TÄNKA mig att ett besök på aftonbladet ses som mildare än att aktivera loggningen i MSN. men båda borde vara olagliga.
Mja
Ändrar du inställningar för att komma över informationen, och sedan dessutom tar del av informationen hinner du på vägen:
Uppvisa uppsåt
Göre en ändring utan tillstånd, med avsikt att otillbörligt komma över informationen. Alltså olovligt brukande, eller egenmäktigt förfarande, samt förberedelse till databrott. Chatkonversationer skulle dessutom kunna jämställas med telekonversationer. Om ingendera av parterna är medvetna att de avlyssnas/spelas in är det ett gravt integritetsbrott.
Om du sedan tar del av datan blir det dessutom ett databrott (data som inte är din får du inte öppna, ändra, ta bort).

Och varför i HELA VÄRLDEN skulle du höra av dig till datainspektionen? De är ansvariga för registerhantering som kan bryta mot PUL, d.v.s. ADB som kan inkräkta på den personliga integriteten... Det du söker är en jurist med inriktning på datorer, t.ex. ADBJ.
Poison
@Rude
Det finns även förmildrande omständigheter. Om man lånar en dator i sin flickväns hus för att kolla sin mail, trots att ingen är hemma, så tar man för oftast för givet beroende på relationen till familjen att det är ok att låna datorn. Likaså som att jag skulle sitta på MSN hemma hos min flickvän och sedan aktivera mina loggar utan att fråga ägaren.

Hade alla lagar varit så precisa att jag riskerar åtal för att jag endast lånade min flickvännens dator för att kolla min mail, och hennes föräldrar åtalat mig för detta så tror jag inte att ett åtal är aktivt, sålänge det inte är något med datorn de upptäckt att jag förstört, raderat osv - då skulle åtalet varit mycker grovare. Även om man bryter en lag så är det många av dessa som ses genom fingrarna utav domstolar

@Mja
Jo, det var lite av det vi diskuterade. Jag menar absolut inte att det är lagligt, men som jag sa här ovan så finns det förmildrande omständigheter.
Ang. Datainspektionen så är de väl ändå relaterade till just denna diskussionen om en aktivering av chattloggar, då det handlar om den personliga integriteten.
Codius
Ja men nu är det ju så att du inte pratade om att låna din flickväns dator tidigare, du pratade om att ändra inställningar via en RAT.. Då gäller inga förmildrande omständigheter.
Poison
QUOTE(Codius @ 2007-12-13 02:09) *
Ja men nu är det ju så att du inte pratade om att låna din flickväns dator tidigare, du pratade om att ändra inställningar via en RAT.. Då gäller inga förmildrande omständigheter.

Nej, jag pratade om handlingen rent generellt. Jag menar att beroende på vilken metod man använder och i vilket syfte så kan det spela stor roll rent rättsligt.

Och samtidigt, Mja, även i telekonversationer så finns det förmildrande omständigheter. Busrigningar som spelas in och sedan går ut på nätet eller liknande. Inget av "offrerna" i detta sammanhanget har fått någon information om att samtalet skulle spelas in. Om det skulle vara som du säger Mja så skulle inte Hassan, Eurocop, Senilasamtal m.fl aldrig existerat - alternativt skulle de stå åtalade idag mot just den punkten.
Mja
QUOTE(Poison @ 2007-12-13 04:15) *
Och samtidigt, Mja, även i telekonversationer så finns det förmildrande omständigheter. Busrigningar som spelas in och sedan går ut på nätet eller liknande. Inget av "offrerna" i detta sammanhanget har fått någon information om att samtalet skulle spelas in. Om det skulle vara som du säger Mja så skulle inte Hassan, Eurocop, Senilasamtal m.fl aldrig existerat - alternativt skulle de stå åtalade idag mot just den punkten.

Läs vad jag skriver är du snäll.
Om ingendera av parterna är medvetna att de avlyssnas/spelas in är det ett gravt integritetsbrott.

Vid de samtal du pratar om är den ena parten, den som ringer, medveten om avlyssningen/inspelningen.

Det finns inget som en förmildrande omständighet när du avgör om något är lagligt. Förmildrande har att göra med straffet, inte brottet.
Det förta en dommare skall avgöra är om brott är begånget. Här gäller lagtexten.
Därefter tilldömms straff. Här gäller bedömning av situationen.

Därav kommer det saker som "Domstolen anser det i och för sig motiverat att NN kört bilen berusad, men NN fråntas under X månader sitt körkort och döms att betala X kr till brottsofferfonden".

Aja, sak samma. Det är svårt att förklara. Rekommenderar:
Civilrätt - Agell och Malmström
Praktisk IT-rätt - Agne Lindgren

Väl värt att notera - Att slå på loggning och sedan "in person" hämta loggarna kommer inte lämna spår som kan säkras, det gör vilken RAT som helst, så DEN fördelen kan jag ju se. Alltså att det rent praktiskt blir ett helvete att bevisa det, mest för att vi till vardags inte noterar "Jag lånar NN min dator 12:37:05 den 13/12"...
Poison
Trots skriven lag finns det många fall som aldrig går till domstol då de oftast inte gillar åtalet. Som när du säger "Om du sedan tar del av datan blir det dessutom ett databrott (data som inte är din får du inte öppna, ändra, ta bort)", ändå finns det hemsidor som Warpdrive där (kort och gott) personliga chattloggar läggs upp. I grund och botten borde detta vara olagligt om man nu ska gå efter "data som inte är din får du inte öppna, ändra, ta bort", men här görs den offentlig.

Även om båda personerna vet att samtalet loggas så är det ändå ett brott av den ene som gör loggen offentlig på en hemsida? Menar du att person 1 ska få lägga upp samtal emellan person 1 och person 2, trots att person 2 inte vill det?
Mja
QUOTE(Poison @ 2007-12-16 21:42) *
Även om båda personerna vet att samtalet loggas så är det ändå ett brott av den ene som gör loggen offentlig på en hemsida? Menar du att person 1 ska få lägga upp samtal emellan person 1 och person 2, trots att person 2 inte vill det?

Du riskerar ju att det bedöms som förtal, men i grunden så finns inget skydd mot att en part i en konversation sprider den vidare. Det otillåtna är att plocka kommunikation mellan 2 parter utan endera parts medgivande.
Gör den ena det på egen hand har han ju uppenbart sitt medgivande.

Och LÄS lagtexterna innan du fortsätter diskussionen, du verkar fortfarande inte förstått vad termen databrott betyder (vilket jag försökte förtydliga med att det är först när någon olovligt skaffar sig tillgång till information i format avsett för ADB-behandling som det uppkommer).

Aja.. Som sagt, rekommenderar att läsa in grunderna. Det är ganska snabbt gjort, och det är värt att ha en grundläggande orientering inom området om du vill prata med andra om det...
Caecigenus
Kasta bajs på varandra kan ni göra någon annanstans.

@Poison - kommer du ihåg PM'et du fick av mig?

*** TRÅD LÅST ***
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.