QUOTE(Poison @ 2007-12-13 04:15)

Och samtidigt, Mja, även i telekonversationer så finns det förmildrande omständigheter. Busrigningar som spelas in och sedan går ut på nätet eller liknande. Inget av "offrerna" i detta sammanhanget har fått någon information om att samtalet skulle spelas in. Om det skulle vara som du säger Mja så skulle inte Hassan, Eurocop, Senilasamtal m.fl aldrig existerat - alternativt skulle de stå åtalade idag mot just den punkten.
Läs vad jag skriver är du snäll.
Om ingendera av parterna är medvetna att de avlyssnas/spelas in är det ett gravt integritetsbrott.
Vid de samtal du pratar om är den ena parten, den som ringer, medveten om avlyssningen/inspelningen.
Det finns inget som en förmildrande omständighet när du avgör om något är lagligt. Förmildrande har att göra med straffet, inte brottet.
Det förta en dommare skall avgöra är om brott är begånget. Här gäller lagtexten.
Därefter tilldömms straff. Här gäller bedömning av situationen.
Därav kommer det saker som "Domstolen anser det i och för sig motiverat att NN kört bilen berusad, men NN fråntas under X månader sitt körkort och döms att betala X kr till brottsofferfonden".
Aja, sak samma. Det är svårt att förklara. Rekommenderar:
Civilrätt - Agell och Malmström
Praktisk IT-rätt - Agne Lindgren
Väl värt att notera - Att slå på loggning och sedan "in person" hämta loggarna kommer inte lämna spår som kan säkras, det gör vilken RAT som helst, så DEN fördelen kan jag ju se. Alltså att det rent praktiskt blir ett helvete att bevisa det, mest för att vi till vardags inte noterar "Jag lånar NN min dator 12:37:05 den 13/12"...