Help - Search - Members - Calendar
Full Version: My Dream Application
SweRAT > Övriga Forum > Tips på bra program
Codius
My Dream Application

Jag tänkte att vi kunde hålla någon typ av tävling där vem som helst har rätt att posta idéer på applikationer som man anser sig ha ett behov av. Varje medlem har rätt att posta hur många förslag man vill. Denna tråd ägnas enbart till att posta förslag, man kommenterar alltså inte förslagen.
Applikationer är ett program som fyller ett direkt syfte för en användare, det handlar alltså inte om mystiska virus eller dylikt.
Om allt går som det ska håller vi sedan en omröstning där vi röstar fram det bästa och mest realistiska förslaget och hoppas sedan på att någon tar på sig uppgiften att programmera denna applikation.

För att detta inte ska dra iväg utan hållas på en rimlig nivå kommer vi hålla oss till en del begränsningar, utöver detta är alla förslag tillåtna.
  1. Inga applikationer eller förslag får på något sätt bryta emot SweRATs regler
  2. Då vi hoppas att någon ska ta sig tid att programmera det vinnande förslaget håller vi oss till mindre applikationer
  3. Förslagen ska vara kreativa, alltså inget försök till att kopiera andra program
  4. Vi håller oss till Windows XP då detta är det operativsystem som än så länge är vanligast
Förslagen bör innehålla både ett namn på projektet samt en beskrivning på applikationen i sig, en förklaring på vad man har för användning av din idé är att föredra.

Edit: ah jo, denan idé kommer alltså från MyDreamApp.. (Mac)
blind
Då säger jag fortfarande ett kommandoradsapp för att hantera en uPnP-router.

Ange ip-adress och portnummer and you're set, om nu allt fungerade förstås. Kanske en funktion för att lista och ta bort forwards inte skulle sitta fel heller. Man skulle också kunna låta programmet ligga i bakgrunden och vänta på att ett annat program startas, öppna porten som den blivit konfad att göra och sedan stänga när det inte körs längre.

Kan vara mycket användbart både i hemmet eller med en RAT. wink.gif
Havalito
Microphone commander : ett förslag jag har haft i huvet ett tag nu.. ett program där man registrerar sin röst till ett speciellt kommando t ex , RUN MSN så känner den av och utför kommandot smile.gif..
Seduct
Har faktist också längtat efter ett program som Havalito nämnde, så där faller min röst
blind
Det känns som att det redan borde finnas, något jag iof trott om UPnP commander också eller vad vi skall kalla det...
Jag vet att det är XP detta gäller, skulle det inte finnas inbyggt i Vista?
redlime
QUOTE(blind @ 2007-05-20 18:28) *
Jag vet att det är XP detta gäller, skulle det inte finnas inbyggt i Vista?

Jo, jag läste att några lyckats skicka ett mail med en ljudfil som när den spelades upp gjorde kammandon i Vista.
Med andra ord attackerar man datorn med ljud.. Lite fräsigt!

cmd-baserad port-forwarder faller min röst på, men frågan är om det går att göra något generellt program utan att specialanpassa det efter just ens router..
blind
QUOTE(redlime @ 2007-05-20 18:31) *
cmd-baserad port-forwarder faller min röst på, men frågan är om det går att göra något generellt program utan att specialanpassa det efter just ens router..

Jodå, det är ju där UPnP kommer in i bilden. Nästan alla konsumentrouters har det och de flesta har det aktiverat som standard, det blir ju lättast så. Det är så fildelningprogrammen ser till att någon alls har öppna portar och MSN använder för att inte alltid hoppa genom MS. Med vissa routers så kan man även hantera forwards från Nätverksanslutningar i Windows, det beror på hur routern är konfigurerad, så det kanske tom redan finns något API som man kan använda.

Skall det verkligen röstas redan, det måste väl finnas fler idéer?
Codius
njä tanken var ju att det inte skulle röstas redan, utan att denna tråd skulle ägnas till FÖRSLAG.. men som vanligt går det inte smile.gif

mod får gärna ta bort alla kommentarer :<
Havalito
va sägs om ett RAT -spel då biggrin.gif.. låt oss säga att man har ett spel och en rat kodat, då man förlorar får vinnaren göra ett hyss på förloraren:D.. kan ju vara askul när man har tråkigt biggrin.gif

Edit: ville bara säga har börjat lite smått på den får se ifall jag lyckas bli klar me den biggrin.gif..
Rude
Ett rootmybox spel skulle också vara kul, med flera olika nivåer där man ska försöka explota sig in.
Sedan om det är rimligt vette fasen.
viruset56
Jag skulle vilja ha 2 olika program för två olika situationer som båda involverar routrar.

Den ena skulle då vara att möjligöra så att min dator som är i ett annat nätverk ska kunna connecta till min "hemrouter".
Jag lyssnar på en port.
Hemdatorn som är uppkopplad via routern connectar till mig.
Jag kan då tunnla från hemdatorns "lokala nät" som om jag hade lokal tillgång.

Ni vet hur majoriteten av de moderna routrarna har AuthName och hur de flesta inte ändrar default pass på routern tex
AuthName "D-Link - Wireless Router - DI-624" eller snarare AuthName "DI-624"

Skulle det inte vara kul då att ha ett program som testade default pass gatewayen.Jag vet om att det finns ett flertal sidor som listar default pass. så det skulle väl inte bli allt för svårt detta.

Cheerio !
smeko
Jag vill ha en funktion som är användbar och nyttig och integrerad i dem flesta ratsen. Det är att när användaren kopierar någonting så ska man kunna "kopiera" av han som han har kopierat te.x copy to clipboard.
swestres
QUOTE(viruset56 @ 2007-05-23 00:22) *
Den ena skulle då vara att möjligöra så att min dator som är i ett annat nätverk ska kunna connecta till min "hemrouter".
Jag lyssnar på en port.
Hemdatorn som är uppkopplad via routern connectar till mig.
Jag kan då tunnla från hemdatorns "lokala nät" som om jag hade lokal tillgång.

Finns redan smile.gif

QUOTE(viruset56 @ 2007-05-23 00:22) *
Ni vet hur majoriteten av de moderna routrarna har AuthName och hur de flesta inte ändrar default pass på routern tex
AuthName "D-Link - Wireless Router - DI-624" eller snarare AuthName "DI-624"

Skulle det inte vara kul då att ha ett program som testade default pass gatewayen.Jag vet om att det finns ett flertal sidor som listar default pass. så det skulle väl inte bli allt för svårt detta.

Jag skrev en app som gjorde det en gång. Den kollade Server: också. Har inte kvar källkoden, men det är ett relativt enkelt projekt.

Den funktionen skulle vara fin att ha i en RAT btw.
isis
Har sett många som funderat på att göra ett program som virustotal, men tror inte det finns än. antingen om någon kunde göra en webserver med samma funktion, eller en scanner som ligger på den egna datorn. skulle sitta perfekt wink.gif
Andvare
QUOTE(blind @ 2007-05-19 22:34) *
Då säger jag fortfarande ett kommandoradsapp för att hantera en uPnP-router.

Ange ip-adress och portnummer and you're set, om nu allt fungerade förstås. Kanske en funktion för att lista och ta bort forwards inte skulle sitta fel heller. Man skulle också kunna låta programmet ligga i bakgrunden och vänta på att ett annat program startas, öppna porten som den blivit konfad att göra och sedan stänga när det inte körs längre.

Kan vara mycket användbart både i hemmet eller med en RAT. wink.gif

Jag hittade ett sånt program här:
http://miniupnp.free.fr/
Direktlänk:
http://miniupnp.free.fr/files/download.php...32-20070519.zip

Det fungerade bra på min router i alla fall. Det finns källkod tillgänglig också om man vill göra en specialversion.

upnpc : miniupnp test client. © 2006 Thomas Bernard
Go to http://miniupnp.free.fr/ or http://miniupnp.tuxfamily.org/
for more information.
Usage : upnpc.exe -a ip port external_port protocol Add port redirection
upnpc.exe -d external_port protocol Delete port redirection
upnpc.exe -s Get Connection status
upnpc.exe -l List redirections
upnpc.exe -r port1 protocol1 [port2 protocol2] [...]
Add all redirections to the current host
blind
Tack Andvare! biggrin.gif
Har letat efter ett sådant program flertalet gånger utan resultat, får man lov att fråga hur du hittade det?
Andvare
QUOTE(blind @ 2007-06-06 19:43) *
Tack Andvare! biggrin.gif
Har letat efter ett sådant program flertalet gånger utan resultat, får man lov att fråga hur du hittade det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Plug_and_Play -> http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Plu...y#NAT_traversal -> http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Gateway_Device -> http://miniupnp.free.fr/
blind
Jahaja, då skäms man ju nästan lite...

Programmet lämnar tyvärr lite att önska, tänker då på stöd för flera nätverksadapters. Var tvungen att avaktivera alla ethernet-kort och virtuella adaptrar innan den förstod att det var WLAN-adaptern den skulle leta på. sad.gif
Andvare
QUOTE(blind @ 2007-06-06 20:40) *
Jahaja, då skäms man ju nästan lite...

Jag har själv letat efter något liknande tidigare och inte hittat något förrän nu.

Det verkar inte vara så svårt att använda sig av upnp för att öppna portar. Ska man göra det riktigt blir det kanske lite pill men den här koden som jag slängde ihop lite snabbt fungerar utmärkt på min router. Den har ingen som helst felkoll och är allmänt dålig men som sagt så verkar den fungera.
CODE
#include <winsock2.h>
#include <stdio.h>

int main(int argc, char* argv[])
{
char* cmd = "POST /upnp/control3 HTTP/1.1\nContent-Type: text/xml\nSOAP" \
"Action: \"urn:schemas-upnp-org:service:WANIPConnection:1#A" \
"ddPortMapping\"\nConnection: Close\r\n\r\n<?xml version=\"1.0\"" \
"?><SOAP-ENV:Envelope xmlns:SOAP-ENV=\"http://schemas.xmlso" \
"ap.org/soap/envelope/\" SOAP-ENV:encodingStyle=\"http://sc" \
"hemas.xmlsoap.org/soap/encoding/\"><SOAP-ENV:Body><m:AddPo" \
"rtMapping xmlns:m=\"urn:schemas-upnp-org:service:WANIPConn" \
"ection:1\"><NewRemoteHost></NewRemoteHost><NewExternalPort" \
">%s</NewExternalPort><NewProtocol>TCP</NewProtocol><NewInt" \
"ernalPort>%s</NewInternalPort><NewInternalClient>%s</NewIn" \
"ternalClient><NewEnabled>1</NewEnabled><NewPortMappingDesc" \
"ription>testconnection</NewPortMappingDescription><NewLeas" \
"eDuration>0</NewLeaseDuration></m:AddPortMapping></SOAP-EN" \
"V:Body></SOAP-ENV:Envelope>";

WSADATA info;
WSAStartup(MAKEWORD(2,0), &info);

struct hostent *he = gethostbyname(argv[1]);
SOCKET hsocket = socket(AF_INET,SOCK_STREAM,0);
struct sockaddr_in addr;
addr.sin_family = AF_INET;
addr.sin_port = htons((USHORT)80);
addr.sin_addr = *((struct in_addr *)he->h_addr);
ZeroMemory(&(addr.sin_zero),8);
connect(hsocket, (struct sockaddr*)&addr, sizeof(struct sockaddr));

char* pcmd = new char[strlen(cmd)+5+5+15];
sprintf_s(pcmd,strlen(cmd)+5+5+15, cmd, argv[2],argv[3],argv[4]);
send(hsocket,pcmd,strlen(pcmd),0);
closesocket(hsocket);
return 0;
}

Kör den såhär:
openport.exe routerip externport lokalport lokaltip

Det är något fel på attachments, "Upload failed. Please ask the administrator to check the settings and permissions", så jag kan inte lägga upp binären i nuläget.
ksv
Intressant! smile.gif

Tyvärr funkar inte attachments sedan vi uppgradede forumet och vi har heller inte lyckats lista ut varför. sad.gif
blind
UnBase är en filhost som jag tydligen hade på favoriter, verkar ganska trevlig förutom att den av någon idiotanledning resizar fönstret.
Joppe
Process-monitor: ett logg-program som övervakar vilka processer som startas och avslutas i Windows XP/Vista, samt tidpunkter för dessa. Bra för användning av osäkra filer för att se just vilka processer som startas när man kör filen, så att man enkelt kan kolla upp om det är något suspekt.
blind
QUOTE(Joppe @ 2007-06-07 18:36) *
Process-monitor: ett logg-program som övervakar vilka processer som startas och avslutas i Windows XP/Vista, samt tidpunkter för dessa. Bra för användning av osäkra filer för att se just vilka processer som startas när man kör filen, så att man enkelt kan kolla upp om det är något suspekt.

Du måste skämta, Process Monitor gör det och mycket mer redan, det har tom samma namn. smile.gif
Andvare
QUOTE(blind @ 2007-06-07 02:16) *
UnBase är en filhost som jag tydligen hade på favoriter, verkar ganska trevlig förutom att den av någon idiotanledning resizar fönstret.

Fick inte unbase att fungera så jag lade upp den på speedyshare istället:
http://www.speedyshare.com/926566533.html
blind
Här fungerade det tyvärr inte med Linksys WRT54G, det skickas lite men där tar det stopp.
Joppe
QUOTE(blind @ 2007-06-07 20:12) *
Du måste skämta, Process Monitor gör det och mycket mer redan, det har tom samma namn. smile.gif

blink.gif

De stal min idé! Fo' real!
Memrix
System monitor har funnit i åratal i linux
groil
Jag önskar *Gnuggar lampan* att det fanns ett program där man kunde välja vilka andra program som får låta.

Ett exempel: Vissa installations filer tycker att det är en skitbra idé att lägga en en jävla massa ljud och annat skit som ska låta så innåt fan utan att inkludera en knapp där man kan få käft på eländet.
Så det skulle vara skönt om man bara kunde högerklicka på programet i (öhm, där nere där dom bor i windows) och välja att den ska vara tyst.
mama
QUOTE(groil @ 2007-07-18 04:40) *
Jag önskar *Gnuggar lampan* att det fanns ett program där man kunde välja vilka andra program som får låta.

Ett exempel: Vissa installations filer tycker att det är en skitbra idé att lägga en en jävla massa ljud och annat skit som ska låta så innåt fan utan att inkludera en knapp där man kan få käft på eländet.
Så det skulle vara skönt om man bara kunde högerklicka på programet i (öhm, där nere där dom bor i windows) och välja att den ska vara tyst.

Jag tror Vista har volyminställningar per program... då borde man kunna ha låg/avstängd volym "som standard", och normal volym på resten av programmen...

Inte testat eller något, men.. det låter iofs omständigt. ;P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.