Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mja...
SweRAT > SweRAT > Presentationer
Mja
Mina intressen omfattar nästan allt säkerhetsrelaterat, från exploits, webbhackning, övervakning, brandväggar och viri/trojaner (inget spö för min sammanslagning nu wink.gif) till saker som hårdvarusäkerhet i form av RFID-zappers, signalspaning (dock enbart i teorin), larmsystem och annan skum elektronik (som mobiltelefoner som ansluts till reläer och annat skräp).

Edit: Rensat stora delar av texten
blind
Välkommen! Det märks att du verkar har koll på saker och ting, hoppas du stannar ett tag. smile.gif

Ang. Windowsbrandväggen så såg jag ett dokument om detta på Chasenet för kanske något år sedan, kan tankas här:
http://www.infosecwriters.com/text_resourc...ewall_PShah.pdf (postad av Heike)
Retard
Välkommen!
Tror att du kommer trivas.
Havalito
välkommen hit. =)
ksv
Välkommen!

QUOTE(Mja @ 2007-08-22 18:20) *
För de som eventuellt uppfattar mitt arbete som "emot överigas intresse"
Absolut inte, tvärt om!
Swerat är inte tänkt som något renodlat blackhat-forum, vilket förhoppningsvis framgår av första meningen i forumets regler. wink.gif

Kunskapen om att ta sig igenom ett skydd och komma åt ett system hänger ju onekligen ihop med kunskapen om hur man skyddar sig. smile.gif

Det var det som fick mig intresserad av ämnet - jag insåg hur sårbart mitt system var och trodde ett tag att någon utomstående hade haft tillgång. Så jag började läsa på och insåg efter ett tag att det faktiskt fanns enorma möjligheter att ta sig igenom brandväggar mm och att jag egentligen varit ganska utsatt.
Mja
QUOTE(ksv @ 2007-08-22 19:13) *
Välkommen!

Absolut inte, tvärt om!
Swerat är inte tänkt som något renodlat blackhat-forum, vilket förhoppningsvis framgår av första meningen i forumets regler. wink.gif
Kunskapen om att ta sig igenom ett skydd och komma åt ett system hänger ju onekligen ihop med kunskapen om hur man skyddar sig. smile.gif

Det var det som fick mig intresserad av ämnet - jag insåg hur sårbart mitt system var och trodde ett tag att någon utomstående hade haft tillgång. Så jag började läsa på och insåg efter ett tag att det faktiskt fanns enorma möjligheter att ta sig igenom brandväggar mm och att jag egentligen varit ganska utsatt.

Tack smile.gif

Mmm, sen är det ju så att jag jobbar på corporate-sidan, inte hos juridiska instanser.
I en företagsmiljö förekommer lägen där personen som är misstänkt måste genom en grundläggande utredning innan de delges misstanke, för att inte anklaga oskyldiga eller för att säkra viktiga bevis och sådant.
På samma sätt är det med vissa ärenden extrem badwill att ett ärende går till polis. Om anmälan kommer in är det en publik handling = det hamnar hos journalisterna.
Lösning? Utred allt själva och gå till åklagare. Ett ytterligare plus är att man alltså inte respekterar folks rätt till anonymitet, och faktiskt söker sätt att gå igenom säkerhetsrutiner. Med en stor skillnad, IT-avdelningen är på ens egen sida wink.gif
LJB
Welcöme majt!
Du kommer nog öka klassen på forumet ännu mer, med tanke på din meriter (eller vad man nu ska kalla det). smile.gif

EDIT: Kunskaper kanske man ska kalla det ^^
zds
Tjena smile.gif
crazyboris
välkommen..
låter som ett myyyycket intresant jobb du har..
davve
Välkommen ^^,
Atherum
Välkommen!

Får man fråga om vad du har för utbildning?
Mja
QUOTE(Atherum @ 2007-08-23 15:41) *
Välkommen!

Får man fråga om vad du har för utbildning?

I grunden en av de ganska kassa it-utbildningarna som gavs på gymnasial nivå, efter det Datavetenskap med inriktning på distribuerade system.
Sista året insåg jag att det inte var vad jag ville göra, så lade till säkerhet från Växjö, säkerhet från BTH. Kompletterade med ytterligare ett år och läste då bland annat säkerhet för trådlösa system samt en grundläggande juridikkurs för IT.

Så jag började på programmeringssidan men har växlat mer mot organisationsnivå och säkerhet. Utgör en diffus gråzon mellan att vara tekniker och vara någon flummig rådgivare/utbildningsnisse.

Men som boris säger, det är ett kul jobb wink.gif
afx
Hallå föressten wink.gif Du verkar insatt! Kul med mer kunskap...
peck
Kanoners. Mer vettigt folk. Du är mer än välkommen. Hoppas bara att även du kan få ut tillräckligt av andra här, och inte bara tvärtom, så att du få motivation nog att stanna.
Mja
QUOTE(peck @ 2007-08-28 03:10) *
Kanoners. Mer vettigt folk. Du är mer än välkommen. Hoppas bara att även du kan få ut tillräckligt av andra här, och inte bara tvärtom, så att du få motivation nog att stanna.

Eftersom jag har ett ego stort som småland så räcker det med den där kommentaren för att jag ska bli kvar länge wink.gif
Nej, men jag gillar forumet. Till stor del var det väll att SweStres dök upp hos oss på hckstein som fick mig nyfiken på detta, speciellt som det andra forumet blivit ganska sommartrött.
syndig
Jag får säga välkommen också.

Är själv inte så aktiv varken i skrivandet på forumet eller inom RATbyggandet utan snurrar mest runt här och kollar in läget =)
Jag är övertygad om att du kommer trivas här.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.