Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "ethernet to homePNA" converter konverterar min anslutning?
SweRAT > Datasäkerhet > Projekt och Releaser
dumoflum
tjo jag har nyligen flyttat in i en studentbostad. När jag kopplade in datorn så upptäckte jag att jag bara hade anslutningen 1/1.

Från väggen går det en sladd till en svart låda(en HomeLINE HG-101B) , på lådan står det "ethernet to homePNA converter"
Min fråga är nu om det är den som konverterar ner min anslutning till 1/1, och isånna fall kan man köpa ett vanligt modem och sätta dit istället utan att någon "bostads admin" upptäcker det?

Edit här är en pdf så ni ialla fall kan se hur den ser ut
http://www.daimler.fi/Daimler/site.nsf/Uni..._101B_suomi.pdf

edit 2 Sry postade i fel ställe också
Codius
Studentbostäder har bara half duplex, ändra från automatic till "half duplex" i nätverkets avancerade inställningar så får du högre.
dumoflum
QUOTE(Codius @ 2007-08-25 14:41) *
Studentbostäder har bara half duplex, ändra från automatic till "half duplex" i nätverkets avancerade inställningar så får du högre.

Jag märker ingen skillnad alls när jag gör detta unsure.gif
Mja
QUOTE(dumoflum @ 2007-08-25 15:04) *
Jag märker ingen skillnad alls när jag gör detta unsure.gif

Jag bodde i studentbostäder i södra sverige, där har nu internetdriften övertagits av privata företag.
En växling till halv duplex borde inte göra skillnad då kortet ska detektera det från början.
Dessutom innebär halv duplex "välordnar konversation", datorerna pratar en i sänder, har du totalt 10 MB (eller vad det är) fördelat på upp+ner, istället för 10 upp och 10 ner, i sådant fall. Låt oss hoppas att då inte är fallet.

Vad är ditt syfte med att byta ut enheten? Kunna ansluta fler maskiner, eller få ett publikt ip?
dumoflum
QUOTE(Mja @ 2007-08-26 11:46) *
Jag bodde i studentbostäder i södra sverige, där har nu internetdriften övertagits av privata företag.
En växling till halv duplex borde inte göra skillnad då kortet ska detektera det från början.
Dessutom innebär halv duplex "välordnar konversation", datorerna pratar en i sänder, har du totalt 10 MB (eller vad det är) fördelat på upp+ner, istället för 10 upp och 10 ner, i sådant fall. Låt oss hoppas att då inte är fallet.
Vad är ditt syfte med att byta ut enheten? Kunna ansluta fler maskiner, eller få ett publikt ip?

Syftet är att få högre anslutning efter som jag tror att dosan "stryper" min anslutning till 1/1
Codius
Jag har 0.05Mbit ifall jag låter mitt kort sköta duplex på egen hand, jag ringde in och gnällde.. efter en vecka bestämde dom sig för att berätta att Studentbostäder bara tillåter half duplex. Nu är jag uppe i 6.5Mbit
blind
Det kanske är värt att fråga den ansvarige för nätet? Om det är meningen att du skall få ut mer så får de väl hjälpa dig.
Mja
QUOTE(blind @ 2007-08-26 12:27) *
Det kanske är värt att fråga den ansvarige för nätet? Om det är meningen att du skall få ut mer så får de väl hjälpa dig.

Hänger sladden löst i bostaden är det nära det som kallas "förmildrande dumhet"

Tycker dock de borde strypt det på switchnivå mycket billigare.

Testa? Dra kabeln dirrekt till din PC istället och se vad som händer? Det värsta jag kan tänka mig händer är att du inte tillåts kommunicera med näte för att dosan fyller nån sån funktion.
Samt att någon admin kan bli arg. Men du är student. Det är din förbaskade skydlighet att undersöka och vara nyfiken wink.gif
dumoflum
Jag har 0.05Mbit ifall jag låter mitt kort sköta duplex på egen hand, jag ringde in och gnällde.. efter en vecka bestämde dom sig för att berätta att Studentbostäder bara tillåter half duplex. Nu är jag uppe i 6.5Mbit

ok jag kanske gör fel?

högerklicka på Nätverksanslutningar
egenskaper
"SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter" en knapp till höger står det konfiguera
avancerat och där väljer man?

QUOTE(blind @ 2007-08-26 12:27) *

nej det är inte meningen att jag ska få ut mer, men jag vill ha ut mer
Hawking
[quote name='dumoflum' date='2007-08-25 14:35' post='28719']
tjo jag har nyligen flyttat in i en studentbostad. När jag kopplade in datorn så upptäckte jag att jag bara hade anslutningen 1/1.

Från väggen går det en sladd till en svart låda(en HomeLINE HG-101B) , på lådan står det "ethernet to homePNA converter"
Min fråga är nu om det är den som konverterar ner min anslutning till 1/1, och isånna fall kan man köpa ett vanligt modem och sätta dit istället utan att någon "bostads admin" upptäcker det?

Har EXAKT i detalj samma problem som du har/haft.!
Klurade du ut något smart som knäckte det hela. Sitter nu och surfar på denna skitlina till bredband och blir snart tokig!
Det måste väll finnas någon annan box som förstorar upp det hela, vet ju att telia har något liknande gällande deras telefonanslutning. (måste köpa snabbare modem för att nå vissa anslutningshastigheter osv)
dumoflum
QUOTE(Hawking @ 2008-09-01 22:36) *
Har EXAKT i detalj samma problem som du har/haft.!
Klurade du ut något smart som knäckte det hela. Sitter nu och surfar på denna skitlina till bredband och blir snart tokig!
Det måste väll finnas någon annan box som förstorar upp det hela, vet ju att telia har något liknande gällande deras telefonanslutning. (måste köpa snabbare modem för att nå vissa anslutningshastigheter osv)

Nja jag kom på ett sätt att komma ner i källaren där all internet utrustning stod, så jag bruka smyga ner med den bärbara och plugga in den sen var det bara att tanka på.

Tror inte det hade med doserna att göra heller, tror jag fick samma dl när jag plugga in dom i samma hål fast i källaren.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.