Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur lägger man in virus i txt, jpg, png, mp3- filer m fl. ?
SweRAT > Datasäkerhet > Sårbarheter och intrång
Ippel
Jag laddade ner en jpg-fil/-bild. Den öppnades som vanligt och innehöll en bild. Samtidigt sa Norton att det var något som försökte ansluta sig till datorn och att norton nu blocketat anslutningen.
Vad är detta?

Finns det sätt att lägga in virus, trojaner, blabla i andra filer än exe och scr? Går det att lägga in något i en txtfil? eller kanske i en mp3fil?

Man kan alltså inte gå säker på Internet?
Havalito
Enda sättet det går är isåfall om personen har hittat en exploit i mp3,txt filer osv som inte är detected eller som nu är detected.
Rude
Jag tror att Havalito syftar på en exploit i programmet som öppnar filen i fråga, inte själva filformatet.

Skulle det inte i ditt fall kunna vara så att det ligger elak kod i bildfilen och att antiviruset tar det även fast ingen kod exekveras?

Mja
QUOTE(Rude @ 2007-09-07 21:28) *
Jag tror att Havalito syftar på en exploit i programmet som öppnar filen i fråga, inte själva filformatet.

Skulle det inte i ditt fall kunna vara så att det ligger elak kod i bildfilen och att antiviruset tar det även fast ingen kod exekveras?

En sak stämmer inte alls med detta....

Jag laddade ner en jpg-fil/-bild. Den öppnades som vanligt och innehöll en bild

Du laddade ner en bild, som öppnades och innehöll en bild?

Har du alltså:
A - Klickat på en bildlänk till en bildfil
B - Faktiskt laddat ner t.ex. en zip-fil eller sak med genvägar eller dylikt
C - Klickat till en sida som genererade en bild och kan ha innehållit någon form av elak annan kod, t.ex. en känd IE exploit eller dylikt

Det är även en fullt teoretisk möjlighet, eftersom ditt AV varnade att någon försökte ansluta TILL din dator, att det bara var en portscanning eller dylikt som kom in med dålig timing.

//Mja
Ippel
Bilden kommer från myspace tror jag. Jag drog bilden från sidan, direkt till skrivbordet, och öppnade. Och då ploppade det upp något från Norton.
p0ke
QUOTE(Ippel @ 2007-09-07 18:51) *
Man kan alltså inte gå säker på Internet?

Har man någonsin kunnat det?

Är du säker på att det är bild fileändelse? så det inte är bild.jpg.exe som kanske har en bild i resources som den visar och låtsas vara en bild. Kan även ha samma ikon. Prova scanna den på virustotal.com ?
blind
Det är inte första gången, myspace hade reklambilder för ett tag sedan som exploaterade Windows och installerade något malware.
Harraduk
QUOTE(p0ke @ 2007-09-08 12:51) *
Har man någonsin kunnat det?

Är du säker på att det är bild fileändelse? så det inte är bild.jpg.exe som kanske har en bild i resources som den visar och låtsas vara en bild. Kan även ha samma ikon. Prova scanna den på virustotal.com ?

då kommer frågan. Hur gör man så då? biggrin.gif
blind
QUOTE(Harraduk @ 2007-09-14 22:40) *
då kommer frågan. Hur gör man så då? biggrin.gif

Visa filändelser (ligger under mappalternativ) och ändra namnet till vad du vill.
QiporT
Funkar inte det att göra med programmet xHacker?
Ippel
var inte xHacker ett virus i sig själv?
QiporT
QUOTE(Ippel @ 2007-11-12 11:23) *
var inte xHacker ett virus i sig själv?

Kom på de. Går att ändra så det ser ut som om att de är en bildfil osv i xHacker.
Retard
Hur som helst borde denna tråd låsas p.g.a. regelöverträdelser.
Kolla första posten.
QiporT
A jo, Regelbrott ftl
Ippel
första tråden vreds på så vis att trådskaparen vill få reda på hur man gör? kanske lite?
jag tror inte att han frågar om hur man gör. Utan om det är möjligt att lägga in något förskräckligt i en otroligt liten och vanlig sak som en txtfil.
Inte hur man gör frågas nog inte, om det nu är så ska man ju isåfall inte svara på det för blir det så att det första inlägget bryder mot regler.
och om man ska byta ordet "man" i topicen mot "dom"/"de" så kan det ju vara bra.

gör hur ni vill.
blind
QUOTE(Ippel @ 2007-11-12 12:16) *
första tråden vreds på så vis att trådskaparen vill få reda på hur man gör? kanske lite?
jag tror inte att han frågar om hur man gör. Utan om det är möjligt att lägga in något förskräckligt i en otroligt liten och vanlig sak som en txtfil.
Inte hur man gör frågas nog inte, om det nu är så ska man ju isåfall inte svara på det för blir det så att det första inlägget bryder mot regler.
och om man ska byta ordet "man" i topicen mot "dom"/"de" så kan det ju vara bra.

gör hur ni vill.

Varför inte fråga TS själv, Ippel? tongue.gif
Caecigenus
Skulle vilja påminna alla som ser regelöverträdelser om Report-knappen som finns till vänster under alla inlägg.

Den här tråden känns hårfin, och fett bumpad av en oneliner. Svaret finns klart och tydligt i de första inläggen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.