Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hej hej
SweRAT > SweRAT > Presentationer
Harraduk
Mysigt forum ni har här då beer.gif

Liten pojk här då som är ganska intresserad (och okunnig) angående programering/hacking och sånt stuff. Som sagt, rätt
okunnig inom de ämnena men ska snart börja läsa lite C programering, har bara inte orkat än. Min ålder spelar ingen roll och inte heller mitt riktiga namn. Däremot brukar jag kallas Tomten/Harraduk/Devon i onlinevärlden. Tyvär var mitt vanliga
forum namn upptaget, tomten. Så jag fick ta mitt gamin namn istället. =)
Har ni något tips på någon bra e-book om C programering, gärna nybörjar vänlig så är jag djupt tacksam om ni skickar ett
pm om de till mig =)

Cheers

//Tomten
theklansmen
Hej o välkommen hit, hoppas du får en lärorik tid här på SweRAT:)
Harraduk
QUOTE(theklansmen @ 2007-09-13 17:24) *
Hej o välkommen hit, hoppas du får en lärorik tid här på SweRAT:)

Jo de hoppas jag också biggrin.gif
LJB
welcoooome
crazyboris
välkommen..
Gargamel
Hej hej!

Gällande lära sig programmera så tycker jag personligen, eller snarare tror, att det bästa för den nya hobbbykodaren är att utifrån vilken grundbok som helst bara lära sig supergrunden. Skriv exempelkoden, kompilera, testa lite.
När du vet vad en funktion är, vad #include gör, vilka datatyperna är, hur man printar på skärmen - den nivån, dvs. hur fungerar språket - så skippa boken och börja koda.

Mer åt hållet - vad vill jag göra? Hur ska jag förverkliga detta. Därefter söka på nätet. Skit i böckerna.

Att kapitel efter kapitel läsa igenom och skriva tråkiga exempel som redan gör det man anat att den skulle göra (sådant upptäcker och lär man sig på vägen), eller läsa om den där förbannat tråkiga stream-skiten etc etc., är.. ja bara tråkigt.
Roligare och långt mer lärorikt att skapa något själv och leta info när man stöter på problem.

Det kanske lämpar sig mer till den som vill ha kul med programmering och inte lär sig för yrkeslivet.
Finns ingen anledning att lära sig en massa apkunskap.

Precis som med matematik.
Inte 9*9=81, utan x*N=(x1+x2+...+xN), så kan du lösa all multiplikation.

Men som sagt, jag kanske leder dig rakt in i mongodjungeln, jag vet inte.
Retard
Jag håller med Gargamel, jag tror att det är viktigt att man måste hålla sin låga vid liv när man lär sig programmering, väldigt ofta är böcker mindre intressanta och tar som sagts tidigare upp tråkiga exempel som gör att man bara tröttnar.
Börja läs lite grunder, sen när man börjar förstå strukturen lite kan man börja testa sig fram och söka på Internet efter olika funktioner och liknande.

Tror du kommer stormtrivas, välkommen!
Harraduk
Okej. Tack Gargamel. Men saken är att jag kommer ha stor nytta av de i mitt yrkesliv ^-^ Hoppas jag iallfall. =) Jag är lite envis (rättare sagt för mycket fritid) så jag kommer nog följa både ditt exempel och att lusläsa alla böcker =)
Codius
Såvida du inte är nära att börja universitetet tycker jag inte du behöver satsa på att lära dig något för yrkeslivet.
Det du lär dig hemma i e-books, hur seriösa de än är kommer aldrig att möta de krav dom ställer på dig senare. Det är en annan typ av programmering.
Satsa på att programmera som hobby till att börja med, det tar dig långt, mycket långt. Troligen längre än böcker kommer göra.
Då du väl kan programmera är böcker däremot rätt vettiga. smile.gif
Havalito
Välkomen biggrin.gif..
Harraduk
QUOTE(Harraduk @ 2007-09-13 20:20) *
Okej. Tack Gargamel. Men saken är att jag kommer ha stor nytta av de i mitt yrkesliv ^-^ Hoppas jag iallfall. =) Jag är lite envis (rättare sagt för mycket fritid) så jag kommer nog följa både ditt exempel och att lusläsa alla böcker =)

Okey, but where should i start?
Mja
QUOTE(Harraduk @ 2007-09-14 16:06) *
Okey, but where should i start?

Med en programmeringsmiljö smile.gif

Exempelvis så har Microsoft på MSD fria IDE (Interactive Development Environment), som underlättar enormt.

Hade hellre satsat på C++ än C, men det är väll en smaksak. Swestres kommer troligen lyncha mig och påpeka att C är kompaktare och bättre i vanlig ordning wink.gif

Personligen kör jag C# (MS har en bra version av det, nyttjar .NET). Nackdel med det är .NET-kravet. Fördelen är att det liknar Java, som också är stort idag. Således blir man Java/.NET utvecklare mer eller mindre. Vissa skillnader finns, men kan man det ena språket kan man röra sig med det andra.
Båda språken är idag efterfrågade på marknaden, men kommer troligen hinna bli utdaterade innan de är relevanta för dig i en yrkesroll. programmeringsvana kan dock aldrig tas ifrån dig.

Om du vill skriva "rolig" kod är C++ eller delphi rätt val, finns t.ex. massa om windows-hooks, injection till andra processer och dylikt beskrivet för dem.

Men börja i "Hello world" tutorials smile.gif
Harraduk
Okej, vad är "Helllo world" tutorials? Och vart hittar jag dem? tongue.gif
Retard
QUOTE(Harraduk @ 2007-09-15 16:35) *
Okej, vad är "Helllo world" tutorials? Och vart hittar jag dem? tongue.gif

Det beror på vilket språk du ska programmera i. Välj ett språk du finner intressant eller vettigt, sen kan du googla på t.ex. detta:
+C# hello world
eller +C# tutorial
Tror du kommer få ett antal träffar på båda sökningarna.

I ovanstående fall valde jag C# som programmeringsspråk.
Mja
QUOTE(Retard @ 2007-09-15 19:17) *
Det beror på vilket språk du ska programmera i. Välj ett språk du finner intressant eller vettigt, sen kan du googla på t.ex. detta:
+C# hello world
eller +C# tutorial
Tror du kommer få ett antal träffar på båda sökningarna.

I ovanstående fall valde jag C# som programmeringsspråk.

"Hello World" är populärt det första man lär sig att koda.

Exempel:
C#

CODE
using System;
public class HelloWorld
{
public static void Main()
{

Console.WriteLine("Hello World!");
}
}

Det är ett av de enklare program du kan skriva (i normalare programspråk), och det är i alla böcker jag sett om programmering första programmet.

Men som sagt, googla på beginners guide, tutorial, hello world och andra liknande saker.
Eftersom jag var för lat för att bekräfta min kod snattade jag helt fräckt från denna: http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/lesson3.html
Tror det kan vara en start där, men antar det finns bättre. C#-corner och dylikt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.