Ja, Man är väl inget proffs inom datorsäkerhet. Men det är så att nod32 tar ungefär 2 timmar för mig att köra fast jag har en bra dator (speldator) bra prestanda osv. Så nod32 borde inte vara nåt problem. Nu till saken..
Jag har 3 viruspogram. Norton antivirus 2002 (Uppdaterat såklart.), nod32 och ad-aware. Men jag tänkte om jag slutar scanna efter trojaner/virus med nod32 tror ni att mitt norton och ad-aware kan ersätta nod32's scannings arbete? Jag menar om norton och ad-aware tillsammans är en lika effektiv scannings verktyg?
Så det inte ligger en massa skräp på datorn som inte norton och adaware kan hitta.
Varför har du norton och nod32?
Ok, först:
Ett antivirus som har live-scaning har lagt till sig på ett antal anrop i systemet, bland annat filer som skapas, skrivs till, ändras, raderas och så vidare.
De övervakar även vad andra saker i systemet gör.
Om du har ett antivirus som övervakar andra programs tillgång till filer, och sedan kör ett annat antivirus, kommer det senare alltid att behöva vänta på beslut från det första innan det kan öppna filerna.
Båda antivirusen arbetar alltså nära operativets kärna.
Man skall ALDRIG ha två aktiva antivirus på samma maskin.
NOD32 kan däremot komplettera som disksökning, t.ex. en gång i veckan eller dylikt, för att ta hand om allt det som norton missar.
Personligen avskyr jag Norton som pesten, men det är oprofessionellt grundat och har enbart med tidigare brister att göra.
AdAware som du har är även det effektivast som en passiv scanner, du har inget skäl att köra någon återkommande sådan. För det första skyddar det bara anonymitet, det har ingen egentlig funktion bortom den AV har, förutom i fall där spyware är registrerade företagsprodukter, som de USA-baserade antivirusen inte kommer detektera då det bryter mot någon obskyr lag att ta bort andra företags proffessionella programvaror.
Således:
1 Brandvägg
1 Antivirus
I övrigt kan du komplettera med precis hur många antivirus och ad-cleaners du vill, bara du enbart kör dem som diskavsökningar och inte använder någon live-scan funktion.