QUOTE(Retard @ 2007-11-09 23:54)

Det där låter luddigt, kan du förtydliga lite för lilla mig?
Vem är det som är dum här? p0ke eller personen som "stulit" koden?
Personen som "stulit" koden har fråntagit P0ke själva det immateriella värdet genom att inte nämna honom. På det sättet finns det inte längre någon vinst i att släppa kod. Om man inte får creds för det - varför göra det alls? Alltså, att sno kod leder i längden till att färre vill släppa kod, vilket i längden leder till att vi itne har något att göra på fredagskvällarna.
QUOTE(shapeless @ 2007-11-09 23:54)

Tror Mja har missuppfattat det lite. Det handlar (tror jag) inte om stulen kod, bara att man bör ange källa om man plankar opensource rakt av.
Opensource släpps normalt under GNU-licensen eller liknande, vilket även brukar framgå av sidor där det släppts. Har det inte släppts så, och helt utan kommentarer om att källan måste anges, har ni rätt, de hade inte behövt bry sig. Annars är det lika mycket ett licensbrott som om någon rippar en skiva från butik. Om kravet är "Du måste nämna mitt namn" eller "Du måste betala mig en oskälig summa pengar" är egalt rent juridiskt.
Citatsrätten, vilket möjligen kan vara det närmaste, kräver vid återgivning av längre stycken referens till källan.
Bara det jag tänkte på. Och inte särskilt relevant egentligen då det var med en hypotetiskt fråga om rätt och fel, samt att jag fortfarande vill se aftonbladets förstasida när något sånt ärende kommer in "De stal min virikod" vore häftigare, men detta hade helt klart dugt för mitt höga nöje