Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Turkiska attacker
SweRAT > Datasäkerhet > Sårbarheter och intrång
PHyZoN
De har varit en del prat här om turkiska hackare. Och ja skulle gärna vilja veta lite mer i detalj hur dom sänker en hemsida.

ja skulle va tacksam om in inte BARA svarade "Dom Ddosar skiten!" smile.gif
blind
Beror på vad det är för detaljer du är ute efter. Hur det fungerar kan du läsa om här men att diskutera hur man utför DDoS-attacker är emot SweRATs regler.
PHyZoN
QUOTE(blind @ 2007-11-10 18:41) *
Beror på vad det är för detaljer du är ute efter. Hur det fungerar kan du läsa om här men att diskutera hur man utför DDoS-attacker är emot SweRATs regler.

de vet jag smile.gif ja e bara lite nyfiken
blind
De turkiska attackerna har som jag uppfattat det handlat mest om hackade webbhotell och att de på så sätt raderat eller bytt ut innehållet på väldigt många svenska webbplatser, inte DDoS även fast det säkert också har förekommit.
PHyZoN
QUOTE(blind @ 2007-11-10 18:50) *
De turkiska attackerna har som jag uppfattat det handlat mest om hackade webbhotell och att de på så sätt raderat eller bytt ut innehållet på väldigt många svenska webbplatser, inte DDoS även fast det säkert också har förekommit.

men vet du varför dom hackar svenska webbplatser?
Retard
QUOTE(PHyZoN @ 2007-11-10 19:02) *
men vet du varför dom hackar svenska webbplatser?

For teh lulz, eller för att de är lite småsura på Svenskar.
PHyZoN
kanske de unsure.gif
Rude
QUOTE(Retard @ 2007-11-10 19:05) *
For teh lulz

Det röstar jag på.

iallafall vad jag har sett så handlar det mycket om simpel script injektion. Det ligger nått liknande metarefresh script som redirectar till en sida efter ett antal sekunder, dvs det är inte alls nödvändigtvis så att hackersarna har tillgång till en c99 shell eller root på server. Dessutom så är det nog många hemsidor som hackats i form av massdeface som redan nämts. Dvs dom hackar ett webhotell och Kör sedan ett script som automatiskt lägger till ett script i alla index.html/asp/php på servern.

Detta är dock bara mina spekulationer utifrån det jag sett på sidorna.
Mja
Det började som någon form av "För helsike, vår profet på en rondellhund?".
Eftersom sverige är en demokrati, och folket bestämmer, innebär det att det är FOLKET som bestämt att det ska ske ostraffat, och alltså är alla ett lovligt byte (samma resonemang som får folk att krasha flygplan, men i lite mindre allvarlig skala).
Så ivrigt skrivande jihad (låt oss förutsätta att måttliga mängder ropande förekommer, det gör sig helt enkelt inte lika bra ihop med hackande som gevärsviftande på en kamel) har man äntligen ett vettigt gemensamt mål.

Efter det mass-deface, sårbarhetsscaningar mot svenska subnät och nyttjande av framförallt kända dokumenterade sårbarheter och dåligt patchade system har de genomfört attackerna.

Ddos har jag bara hört talas om riktat mot flashback som en reaktion på första intrånget, ngn som vet om andra fall?

Hur som helst, om folk patchade som de ska hade vi inte haft problemet i samma utsträckning. Fast antar att det är lite långsökt önskemål wink.gif
Rude
QUOTE(Mja @ 2007-11-11 18:51) *
Hur som helst, om folk patchade som de ska hade vi inte haft problemet i samma utsträckning. Fast antar att det är lite långsökt önskemål wink.gif

Det kan man lugnt säga, se bara på fallet med maillösenorden som släpptes. Det tog veckor innan ens hälften hade patchat och jag tror att bara en nation vände sig till killen för att få bukt med problemen.
Det kanske är någonting jobbigt över det hela med att måsta patcha ett system/en tjänst vad vet jag..
Retard
QUOTE(Rude @ 2007-11-11 21:57) *
Det kanske är någonting jobbigt över det hela med att måsta patcha ett system/en tjänst vad vet jag..

Well, det märker dom själva att det inte håller wink.gif
Man får vad man betalar för, eller vad man förtjänar wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.