QUOTE(Mja @ 2007-11-16 18:24)

Du har ett mycket allvarligt problem i det hela:
D-uppsatsen måste ha ett vetenskapligt undersökande värde för vilket du kan skriva en problembeskrivning, avgränsning, metod och slutligen en slutsats efter massa arbete.
Har själv suttit med dylika planer tidigare, men det är svårt att driva igenom ett. Speciellt som du inte bör ta något som redan är gjort av annan student, helst inte över huvud taget, och absolut inte om det är från samma univ (kolla upp gamla dokument).
Har agerat handledare för ett par studenter som testade att skriva en pryl i .NET som funkade fint på både Vista och XP, dock med varningar på XP.
Om du vill kringgå en hel del av varningarna i systemet finns det på sysinternals sidor en del information om att slippa undan vistas tjaffsande om osäkra program. Fasinerande nog är sysinternals en del av MS.
Om jag var som dig skulle jag nog valt att lägga på en mer socionom inriktning på det, och t.ex. dokumentera hur malware utvecklats, det vanliga tjaffset med från virus till maskar till trojaner till virus med droppers, samt givetvis rootkits, men framförallt fokus på hackervärldens utveckling från att vara en statusdriven teknikintresserad krets till att idag även utvecklats till ett vapen i politiska ideologiers händer.
Det finns ju en del info att hämta t.ex. från konflikten mellan turkar och svenskar, mellan araber och amerikaner, mellan kineser och amerikaner (kolla upp Code Red-maskens bakgrund) och liknande.
Så samtidigt som IT-användaren och därmed även hackern blivit allt mer global, liksom de politiska konflikterna, har det gett en del resultat.
Bor du i stockholm kan du troligen fixa en intervju med FRA-killarna eller ngn från säk eller dylikt, de brukar vara vettiga att ha att göra med bara man får tag på en som faktiskt har svar

Men vet inte om din prefekt godkänner, då det är en gränsdragning mellan datavetenskap och humaniora...
//Mja
Jo precis. Det var det jag skrev i min första post, att det måste vara "state-of-the-art" och därmed inte något som redan är gjort, vare sig av tidigare studenter på uni, eller inom forskningen, och att jag behöver en tydlig problem-/frågeställning.
Jag vet inte riktigt om du med "tjaffsande med varningar" för osäkra program i vista menar osignerade drivrutiner, men det är förstås något intressant att titta närmare på. Men det är klart, ett problem är att jag, som inte tagit en magisterexamen, ska hålla samma nivå som de som arbetar dagligen med tekniken och de som forskar på området. Det är inte en D-uppsats (ett magisterarbete på 15 hsp) utan ett arbete på D-nivå motsvarande 7.5 hsp, vilket avgränsar en del, jag behöver inte fokusera lika mycket på metod och artikelns formalia.
Det underlättar förmodligen att titta närmare på sociofenomen inom datavetenskapen, men eftersom det inte direkt är mitt intresse tror jag att kvaliteten blir lidande. Naturligtvis får jag ju se min begränsning, jag klarar inte av att skriva ett rootkit till vista på tre veckor när ingen annan har gjort det på så lång tid det funnits ute, men det känns inte heller så kul att skriva något som redan har gjorts i en mängd olika former och sedan bara skriva om problemformuleringen för att få en "unik" artikel.
Jag ser nog också att jag fått ut mest av uppgiften om jag får något konkret jag kan visa när jag söker anställning inom något säkerhetsrelaterat.
Kul med synpunkter, keep 'em coming