Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Högskoleutbildning - Data?
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
Nuffe
Jag har ungefär 5 månader till det att ansökningarna ska vara inne för högskola. Det är många program som intresserar mig men Innovativ programmering skapade ett visst intresse. Så jag har några frågor. Jag vet att mycket finns att ta reda på själv men blandar med lite frågor som kanske inte går att ta reda på själv så kom inte med "googla på det" wink.gif hut som helst:

Vad är det för programspråk man läser?
Vad är det för projekt som är "obligatoriska"?
Stämmer det verkligen att man i princip inte läser några teoretiska ämnen så som matte, fysik osv...?
Finns det friheter på vilka språk man får koda i, eller måste man läsa ett visst språk?

Är speciellt intresserad i mjukvaruprogrammering, har svårt för maskinprogrammering så som robotar och dylikt. Också, jag har svårt för att koda i Java(känner mig inte bekväm med Java).
Såg att fanns en tråd om vad folk läser/jobbar med, detta är säkert något som passar där så ställer inte frågan om vad annars ni läser. Så jag formulerar om fråga och frågar:
Vad för projekt för ni jobbar med på olika program(spec. programmering)?

Jag kommer säkert på fler frågor men tills dess, hoppas ni kan bringa lite ljus till mina funderingar smile.gif
Caecigenus
Jag kan inte svara specifikt för LiU-utbildningen du nämner, men du verkar vara intresserad av att programmera professionellt så kanske detta kan hjälpa lite på vägen.

Om du läser en civilingenjör i datateknik kommer du att läsa bl a fysik och precis som alla andra civilingenjörer mycket matte, dock är det extra mycket för datateknikerna då de även har stor användning av numerisk matte.
På LTH läser man huvudsakligen Java - vilket även jag hyste lite agg mot, men språket har sina fördelar (och nackdelar). Men det finns även kurser i C och C++, och kurser där koden skall skrivas i C eller C++.
Oftast är inte språk i sig ett problem, utan mest en smaksak. Har man lärt sig ett OO-språk kan man relativt smärtfritt gå över till ett annat då metodiken är likadan. Samma sak gäller för strukturerade språk.

Det som lärs ut på en utbildning är metodiken - alltså "hur löser man ett sånt här problem på bästa sätt".

Hade jag utbildat mig till datatekniker hade jag lätt valt att göra det på en teknisk högskola och samtidigt få en civilingenjörsexamen (= större valfrihet och fler valmöjligheter i arbetslivet).
Codius
Hallå!

Innovativ programmering är nytt för detta år och tyvärr vet jag inte riktigt vad man läser. Men utifrån vad de andra programmen läser skulle jag tro att dom läser C++ och Java.

Projekt vet jag inte riktigt heller, tror inte det är någon som vet eftersom det inte finns någon som avslutat utbildningen ännu. Men vad jag har upplevt (jag går iofs D) så är det rätt många projekt.

Jag tror det stämmer ganska bra, fast du kommer nog fortfarande läsa de grundläggande matte kurserna.

Du måste nog programmera samma språk som alla andra under skoltid, det skulle ju vara rätt underligt ifall du kunde få poäng i "Funktionell programmering och Lisp" ifall du kodade alla uppgifter i Python.

Själv läser jag som sagt D (Datateknik) här på LiTH, bara att fråga om det är något smile.gif
Nuffe
QUOTE(Codius @ 2007-11-21 17:17) *
Hallå!
Innovativ programmering är nytt för detta år och tyvärr vet jag inte riktigt vad man läser. Men utifrån vad de andra programmen läser skulle jag tro att dom läser C++ och Java.

Projekt vet jag inte riktigt heller, tror inte det är någon som vet eftersom det inte finns någon som avslutat utbildningen ännu. Men vad jag har upplevt (jag går iofs D) så är det rätt många projekt.

Jag tror det stämmer ganska bra, fast du kommer nog fortfarande läsa de grundläggande matte kurserna.

Du måste nog programmera samma språk som alla andra under skoltid, det skulle ju vara rätt underligt ifall du kunde få poäng i "Funktionell programmering och Lisp" ifall du kodade alla uppgifter i Python.
Själv läser jag som sagt D (Datateknik) här på LiTH, bara att fråga om det är något smile.gif

Under det besöket som jag gjorde på LiTH om just D-programmet så blev jag ganska intresserade men vad som sätter käppar i hjulet för min del är bland annat fysik & matte. Matte kan jag stå ut med, läser matte D på gymnasienivå just nu vilket är lite av pain-in-the-butt för min del.

Va inne på D med inriktning säkerhet men är osäker nu när innovativ programmering finns.

Känner ockås så att jag inte skulle klara en Civil-utbildning just för matten och fysiken så jag tyckte Fysik A va sjukt svårt..... Men har annars mycket lätt för programmering och problemlösning men antar att det inte gör någon direkt skillnad.

Caecigenus
QUOTE(Nuffe @ 2007-11-21 17:50) *
Matte kan jag stå ut med, läser matte D på gymnasienivå just nu vilket är lite av pain-in-the-butt för min del.
Gymnasiematte och högskolematte är inte alls samma sak. I gymnasiet ska du lära dig lösa en uppgift, på högskola ska du lära dig grunderna (men jävligt bra) så att du kan applicera det på andra problem som kan uppstå. På så vis får man det enklare att lösa en hel del, samt. att man förstår varför man löser dem på det viset.

QUOTE(Nuffe @ 2007-11-21 17:50) *
Känner ockås så att jag inte skulle klara en Civil-utbildning just för matten och fysiken så jag tyckte Fysik A va sjukt svårt..... Men har annars mycket lätt för programmering och problemlösning men antar att det inte gör någon direkt skillnad.
Fysiken som datatekniker läser är av den typ som man har nytta av i datorsammanhang - t.ex vid analys av bilder.

Sen brukar det inte vara något problem att byta när man väl har börjat på ett program. Men det är oftast svårare att byta upp sig till ett svårare program än det är att byta ner sig till ett som är lättare - har man det bra så klagar man inte...
Mja
Matte som allt annat kan studeras tills det lärts in.
Missade grundkursen 4 ggr, sen satte jag mig ner och pluggade 4 veckor i ett sista ryck och fixade den. 2 år efter jag påbörjat den.
Flervariabel pluggade jag en vecka inför tentan, men mycket under kursen, och fixade första försöket.
Diskret matte, som de flesta klagar om när de pratar om univ. matte, faller VÄLDIGT NÄRA programmeringslogik, så den tog jag ett VG på utan att lägga ner mer än ett par dagar totalt.

Men som sagt, är det något du vill satsa på, kolla bara hur mycket det utgör av den totala utbildningen. Första året behöver du ta runt 62.5% (förr var det 25 av 40 poäng, men nu är det ju 1.5 ggr gamla poängen för att bli standard med andra länder) av kurserna, om matten utgör mer än det MÅSTE du fixa en. CSN ser dock just matte som förmildrande, så du får normalt dispence om du fixat övrigt.
Även om detta inte är uppmuntrande är det viktigt att ha i åtanke när man väljer. Ett ämne ska inte hålla en borta från något vettigt, om det inte innebär att man kan missa det hela totalt.
//Mja
Caecigenus
Ändrade titeln då innehållet i tråden även kan vara intressant för andra än den ringa skara som funderar på Innovativ programmering vid LiU.
Mja
QUOTE(Caecigenus @ 2007-11-21 20:02) *
Ändrade titeln då innehållet i tråden även kan vara intressant för andra än den ringa skara som funderar på Innovativ programmering vid LiU.

Ohh, låt mig då påtala att det för ett år sedan fanns 22 utbildningsorter som erbjuder säkerhet som ett inslag.
Bland dessa är KTH främst inom kryptografi.
Enligt min personliga uppfattning ligger BTH bra till på listan över vettiga, mest genom att de valt att varva en hel del praktiskt i sin (läst från 3 olika ställen, varav 2 eller 3 kurser var från BTH).

Chalmers erbjöd i alla fall för så länge sedan som 6 år tillbaka den enligt mig vettigaste vad gäller programmering, men mycket har hänt sen dess.
Mitthögskolan har ju en del kurser som verkar vettiga, men aldrig riktigt fastnat för dem pga deras lite dåliga anseende som "Sommarutfyllnad", där man väljer enkla kurser från dem för att fixa CSN till näsat termin.

Hur som helst, säkerhetspluggandet på univ. är som bäst en introduktion till var du får den information du behöver. Som all annan utbildning ger den dig bara verktygen för att börja lära dig på riktigt wink.gif
Seqius
Hej. (hoppas det inte gör något att jag använder den här gamla tråden men tyckte det va bättre än att starta en ny)

Jag har funderat på lite olika utbildningar och fastnat för två stcken som jag väljer mellan. Antingen datateknik eller informationsteknik på Chalmers tekniska högskola. Men är det någon som vet något om dessa utbildningar och kan säga något om fördelar/nackdelar med de?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.