Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RAT till Linux?
SweRAT > Datasäkerhet > Projekt och Releaser
Skalman
Hej jag undrade om någon visste var man kunde få tag på någon RAT till Linux?

Tack på förhand
Havalito
linux heter det btw =)
edit: och nej jag tror inte det finns, men du kan ju köra wine har jag för mig tongue.gif
Memrix
QUOTE(Skalman @ 2007-11-24 22:53)
Hej jag undrade om någon visste var man kunde få tag på någon RAT till Linux?

Tack på förhand

Killen med skillen, det är klart det finns RAT's till Linux t.ex suckit som kan laddas hem här http://pro-hack.ru/download/s_rootkits.html

En skillnad (som jag hoppades du skulle förstå) är att du kan inte skicka denna över msn då.

1. De flesta linux användarna är rätt datakunniga
2.Det är som sagt öppenkällkod så de kan kolla vad som finns i den.
3.Av att döma på insallations processen så förstår de nog att något är suspekt

RAT's till linux används mest då boxen ifråga redan är "root:ad" som man skulla säga på svenska.. tongue.gif
Codius
QUOTE(Memrix @ 2007-11-24 23:15) *
1. De flesta linux användarna är rätt datakunniga

Jasså, du menar alltså att de vet skillnaden på information (data) och en dator (dator)?

You've failed to achieve victory!
Memrix
QUOTE(Codius @ 2007-11-24 23:27) *
Jasså, du menar alltså att de vet skillnaden på information (data) och en dator (dator)?

You've failed to achieve victory!

Haha, språket är tillför att utvecklas (och tack och lov är det väl det ? ) och då människor i större utsrtäckning har börjat säga data istället för dator så känner jag att jag går med dem andra i en ny ära biggrin.gif Men visst du har rätt det ska vara dator men men
Havalito
QUOTE(Memrix @ 2007-11-24 22:25) *
Haha, språket är tillför att utvecklas (och tack och lov är det väl det ? ) och då människor i större utsrtäckning har börjat säga data istället för dator så känner jag att jag går med dem andra i en ny ära biggrin.gif Men visst du har rätt det ska vara dator men men

Så typiskt att "Follow the main crowd", om en idiot hoppar av från ett berg ska du också göra det ?, lyssnar inte på andra och gå efter din egna tankar och lär av dina misstag.

Edit: sorry för offtopic smile.gif
blind
Det är inte utveckling, det är fel och en relativt gammal felsägning.
Om du måste säga data så säg datamaskin för det är vad det är. Data är det som maskinen behandlar, inte maskinen i sig.

Vissa klienter kan köras under Linux med Wine, om det var PI2, Bifrost eller båda två kommer jag inte ihåg, man får testa sig fram. Server-delar för Linux vet jag inget om men det är sällan någon undrar så efterfrågan är försumbar.
swestres
RATs är väl inte riktigt det man letar efter, snarare rootkits och backdoors. Någon speciell funktionalitet du söker efter?
Skalman
Funktionalitet...hur menar du...jag hade tänkt att andvända en RAT för att styra en server hos en kompis som kör Windows 2003 server.
Rude
VNC kanske?
då får du ju liksom upp skrivbordet så du kan styra allt istället iochmed att det inte behöver göras i stealth.
swestres
Så det är du som har linux och din kompis som har win2k3 server? Om så är fallet, gör som blind skrev. Fixa wine, kör klienten där.
Mja
Rent sådär generellt rörande topic är rootkits med RAT-funktionalitet väldigt vanliga, dock har de oftast mer av backdoor-stuk på linuxmaskiner. Det handlar oftast inte så mycket om att lägga till ny funktionalitet som att ändra den i systemet, och sedan dölja dessa ändringar för användaren.

Den generella linuxanvändaren är oftast mer hemma med datorer, ja, men den genomsnittliga användaren idag har långt ifrån samma koll som för bara ett par år sedan, tack vare kompisar som RedHat-distributionen och andra nästan-windows.

Tack vare CGI så var under en period till och med andelen hackade servrar som var linux istället för ms överrepresenterade.
Aja, sak samma. Linux vs Windows ska vi väll undvika wink.gif Men hur som helst, rootkits, backdoors, eskalieringskit och dylikt finns. Inte i samma omfattning bara, främst på grund av att maskinerna är mer unika (det är svårare att skriva ett generellt kit för att ändra dem) och det finns så mycket färre linuxusers (som att välja mellan surfingbräda eller scooter i norrland. Inget fel på endera, men en kommer man ha aningen mer nytta av...)
Skalman
Hum.. kollade på hemsidan som Memrix postade, är tyvärr inte så bra på ryska. Finns det någon liknande på typ Engelska eller till och med Svenska?
KaahOne
QUOTE(Skalman @ 2007-11-25 19:33) *
Hum.. kollade på hemsidan som Memrix postade, är tyvärr inte så bra på ryska. Finns det någon liknande på typ Engelska eller till och med Svenska?

Om du prompt måste köra linux så och servern du ska styra är en windowsburk så föreslår jag, som redan nämnts, vnc eller att du helt enkelt kör en virtuell windowsbox med Vmware player. Det blir nog lättast så.
Havalito
QUOTE(Skalman @ 2007-11-25 17:33) *

Skalman enklaste du gör är att skaffa wine till din linux och köra PI via den emulatorn, testat det och funkar magnefique =) good luck
KaahOne
QUOTE(Havalito @ 2007-11-26 23:32) *
Skalman enklaste du gör är att skaffa wine till din linux och köra PI via den emulatorn, testat det och funkar magnefique =) good luck

Har aldrig provat wine, om man i dagsläget använder wmvare när man ska köra windowsemulering, blir man då besviken på wine eller är det såpass bra?
mama
QUOTE(KaahOne @ 2007-11-26 23:36) *
Har aldrig provat wine, om man i dagsläget använder wmvare när man ska köra windowsemulering, blir man då besviken på wine eller är det såpass bra?

Wine funkar rätt okej för att köra specifika program, men... största fördelen med vmware är att den känns mer "confined" (även om de hittar en massa hål hela tiden ;P), och att man kan fixa snapshots och dylikt.
ASocial
Tja,

klart att det finns RATs till Linux finns en hel uppsjö med sådana. En mycket känd är som tidigare nämd Suckit, men jag tänker främst på det gamla c99shell som var väldigt populärt för ett tag sedan. Det är ju en RAT skriven i PHP. Sen finns det en massa andra (mer eller mindre bra) versioner i perl m.m.
Nackdelen med RATs till Linux är att du sällan får root genom en RAT och att de flesta faktiskt är kunniga på datorer och har bra konfade iptables m.m.

Jag vet inte, men jag skulle inte rekommendera någon att försöka köra en RAT genom Wine, det klangar fel i mina öron.
swestres
QUOTE(ASocial @ 2007-11-27 13:28) *
Tja,

klart att det finns RATs till Linux finns en hel uppsjö med sådana. En mycket känd är som tidigare nämd Suckit, men jag tänker främst på det gamla c99shell som var väldigt populärt för ett tag sedan. Det är ju en RAT skriven i PHP. Sen finns det en massa andra (mer eller mindre bra) versioner i perl m.m.
Nackdelen med RATs till Linux är att du sällan får root genom en RAT och att de flesta faktiskt är kunniga på datorer och har bra konfade iptables m.m.

Jag vet inte, men jag skulle inte rekommendera någon att försöka köra en RAT genom Wine, det klangar fel i mina öron.

Och så läser vi hela tråden nästa gång... <3
blind
QUOTE(KaahOne @ 2007-11-26 23:36) *

De är inte jämförbara och har helt olika syften, dessutom handlar ingen av dem om emulering, men i praktiken så spelar det ingen roll. VMware Workstation virtualiserar ett helt operativsystem medan Wine bara agerar som ett översättande lager så att (vissa) Windows-program kan köras under Linux.
peck
QUOTE(Memrix @ 2007-11-25 00:25) *

Alternativt så kan du gå med de i en ny ERA. wink.gif
Skalman
Testade PI2 i wine funkade fin-fint biggrin.gif tack så mycket!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.