Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En Fråga om dator fläkt
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
Sivv
Min fläkt surrar som ... Jag kan inte sova. när jag har på den på natten. Jag undrar om det finns något program som man kan dra ner fläkt hastigheten på. Och hur lite man kan ta så man inte bränner sönder datorn. MVH Sivvan
swestres
Flyttad från Nybörjarhörnan till Övriga ämnen.

//mod
blind
Starta datorns bios setup genom att trycka på rätt F-tangent, Delete eller Esc vid uppstart. Vilken tangent det är skiljer mellan olika moderkort men det brukar vara en av dessa. Många moderkort har funktioner som kan reglera CPU-kylarens hastighet efter temperaturen, leta upp och aktivera den. Asus kallar det för Q-Fan, andra tillverkare kallar det något annat, läs i din manual.

Om din moderkort inte har en sådan funktion eller du vill kontrollera fläktenhastigheten manuellt (kan leda till överhettning om du inte ställer in det rätt så var försiktig) så ladda hem och ställ in SpeedFan, det fungerar med de flesta moderkort som inte är allt för gamla. Finns också reglerbara motstånd att köpa med rattar som du monterar i chassiet eller så kan du bara löda ett motstånd på kabeln för att sänka hastigheten permanent.
Seduct
annars kan du tanka ner speedfan, fläkten regleras beroende på tempraturen.
Mja
QUOTE(Seduct @ 2008-01-16 09:09) *
annars kan du tanka ner speedfan, fläkten regleras beroende på tempraturen.

Personligen hade jag bytt till en tystare fläkt, den ska inte hålla dig vaken ens vid maxlast.
Seduct
QUOTE(Mja @ 2008-01-17 19:16) *
Personligen hade jag bytt till en tystare fläkt, den ska inte hålla dig vaken ens vid maxlast.

TS borde kanske rensa datorn från all damm och skit som gör den så varm till att börja med, sedan inhandla ett par noctua om det inte hjälper, annars är h2o kung wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.