QUOTE(blind @ 2008-02-06 22:26)

Absolut! Windows sparar en massa junk som kan ge ledtrådar om vad som kan ha funnits i en tidigare monterad container, vilka filer som öppnats, program som har körts, minne som swappats till hårddisken... och även om man skulle rensa bort detta så har det redan varit lagrat på hårddisken utan kryptering så det är mycket möjligt att det går att gräva fram igen.
Själv skulle jag vänta till i alla fall nästa version innan jag krypterar en systempartition. TrueCrypt 5.0 är säkert vältestad och jag har aldrig haft problem med en tidigare version, men det skulle vara väldigt jobbigt om operativsystemet inte ens bootar någon dag och på detta så är alla filer är borta. Dessutom så skulle det nog bli mycket svårare att försöka rädda några filer om hårddisken skulle börja krångla.
Full diskkryptering är det enda som skyddar din data mot att folk kan komma åt den, MEN en viktig sak:
Så fort ditt system är laddat (börjar boota) har all kod i systemet tillgång till data genom ditt gränssnitt som dekrypterar.
Att kryptera de filer du verkligen vill skydda (t.ex. "mina dokument" eller vad det nu kan vara) med hjälp av content-encryption är alltså ett viktigt komplement för att skydda sig mot skadlig kod.
Diskencryption skyddar mot offline-anayls, content-encryption mot online-analys.
En annan fördel med discencryption är att det är mycket omständigare med en ordboksattack mot den

Vet inte hur det är i truecrypts contentencryption, men vet att om jag skapar en fil och sedan raderar den i truecryptpartitionen är datan förstörd även om jag låser upp partitionen och plockar ur minner på bitnivå, den har alltså en inbyggd shredder. Gör den det vid vanlig systemdrift minskar det alltså risken att tempfiler och dyl läcker information.
Sen har vi ju ytterligare ett vanligt problem, på något ställe kommer det ligga kvar office-filer och dylikt om din dator krashar, som sedan inte tas bort.