Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bios inställningar.
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
Seqius
Hej. Jag undrar om någon vet om det är möjligt att ändra bios inställningarna när man är inne i operativsystemet? Jag är nämligen i behöv av att ändra vissa inställningar utan att behöva starta om datorn och gå in i bios och ändra. Har sökt runt lite både här och på google men inte hittat något bra, så jag hoppas att någon här inne kan ge mig något bra svar smile.gif
Mja
QUOTE(Seqius @ 2008-02-18 10:48) *
Hej. Jag undrar om någon vet om det är möjligt att ändra bios inställningarna när man är inne i operativsystemet? Jag är nämligen i behöv av att ändra vissa inställningar utan att behöva starta om datorn och gå in i bios och ändra. Har sökt runt lite både här och på google men inte hittat något bra, så jag hoppas att någon här inne kan ge mig något bra svar smile.gif

Det är, med rätt verktyg, möjligt att flasha över bios med en ny version.
Om inställningar i BIOS skall uppdateras måste du starta om.
Om du vill få bort ett lösenordsskydd är och förblir det bästa att resetta bios genom att öppna maskinen och antingen, om en sådan finns, trycka på "resetknappen" några sekunder, eller flytta en jumper till resetläget, men det kräver fysiskt ingrepp i lådan.

Det lär inte finnas något verktyg för att ändra saker i BIOS från Windows, hittar du något blir jag förvånad och fram tills det framgångsrikt testats, skeptisk smile.gif
Vissa saker kan du ofta kontrollera, som fläkthastighet, volttal, klockfrekvens och sånt. Beror på tillverkare av moderkortet, kolla moderkortstillverkarens webbplats.
Seqius
QUOTE(Mja @ 2008-02-18 18:48) *
Det är, med rätt verktyg, möjligt att flasha över bios med en ny version.
Om inställningar i BIOS skall uppdateras måste du starta om.
Om du vill få bort ett lösenordsskydd är och förblir det bästa att resetta bios genom att öppna maskinen och antingen, om en sådan finns, trycka på "resetknappen" några sekunder, eller flytta en jumper till resetläget, men det kräver fysiskt ingrepp i lådan.

Det lär inte finnas något verktyg för att ändra saker i BIOS från Windows, hittar du något blir jag förvånad och fram tills det framgångsrikt testats, skeptisk smile.gif
Vissa saker kan du ofta kontrollera, som fläkthastighet, volttal, klockfrekvens och sånt. Beror på tillverkare av moderkortet, kolla moderkortstillverkarens webbplats.

Tack för ditt svar Mja! smile.gif Jag trodde att det skulle bli lite klurigt.. Det jag ville göra va att ställa in "Power settings" så att datorn skall starta vid en viss tidpunkt. Det hade underlättat att kunna göra det direkt ifrån windows så man slipper att stara om burken varje gång tongue.gif men men

Har funderat lite på detta...
Alla inställningar till bios ligger väl lagrade i cmos kretsen? Om man ändrar exempelvis datum och tid så borde väl cmos updateras innan datorn stängs av? Då borde det väl gå att ändra även andra inställningar?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.