Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mina dokument
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
Robert
Hejsan jag har nyss formaterat datorn men sparde allt jag hade i mina dokument på en annan hårdisk men filerna fungerade inte alls först sen nu fungerar några men jag måste fixa alla !!! Snälla hjälp!!

mvh Robert
Havalito
Hej och välkommen till swerat.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, lust och detaljera det ?
groil
Jag ändrar lite:

Jag formaterade nyligen min dator och sparade allt som låg i "Mina dokument" på en annan hårddisk.
Efter installationen av windows så försökte jag öppna filerna och endast ett fåtal funkar.
Skulle behöva resten utav filerna också.

Och med det överstökat så kan jag säga att:
Kan det bero på windows kryptering av filerna i "mina dokument"?
Robert
QUOTE(groil @ 2008-02-20 22:13) *
Jag ändrar lite:

Jag formaterade nyligen min dator och sparade allt som låg i "Mina dokument" på en annan hårddisk.
Efter installationen av windows så försökte jag öppna filerna och endast ett fåtal funkar.
Skulle behöva resten utav filerna också.

Och med det överstökat så kan jag säga att:
Kan det bero på windows kryptering av filerna i "mina dokument"?

Okey Men finns det på nått sätt jag skulle kunna få tillbax?
Och det är bara bilderna som inte fungerade har jag upptäckt i stort sätt allt annat fungerar,

Snälla hjälp uppskattas smile.gif
Mja
QUOTE(Robert @ 2008-03-07 18:26) *
Okey Men finns det på nått sätt jag skulle kunna få tillbax?
Och det är bara bilderna som inte fungerade har jag upptäckt i stort sätt allt annat fungerar,

Snälla hjälp uppskattas smile.gif

Du har alltså kvar din information?
Kan du slänga upp en .zip med några av bilderna, så kan jag kasta ett öga på dem och se om det är krypterat eller om det är ngt annat som skiter sig för dig.
Utan tillgång till datan kan vi nog tyvärr inte komma med några slutsatser.

Har du fört över filerna med något verktyg som kan vara destruktivt i formatomvandling eller så, t.ex. genom en pipe som omvandlar encoding eller dylikt? Med ledning av dina poster så tror jag väll inte riktigt du skulle ge dig på ngt sådant ändå, men lika bra att fråga. Alltså:
Ge oss lite av din data (enbart bilder/dokument, kommer inte öppna ngt exekverbart, no offence) samt berätta HUR du backade upp den tidigare.
Robert
QUOTE(Mja @ 2008-03-07 18:37) *
Du har alltså kvar din information?
Kan du slänga upp en .zip med några av bilderna, så kan jag kasta ett öga på dem och se om det är krypterat eller om det är ngt annat som skiter sig för dig.
Utan tillgång till datan kan vi nog tyvärr inte komma med några slutsatser.

Har du fört över filerna med något verktyg som kan vara destruktivt i formatomvandling eller så, t.ex. genom en pipe som omvandlar encoding eller dylikt? Med ledning av dina poster så tror jag väll inte riktigt du skulle ge dig på ngt sådant ändå, men lika bra att fråga. Alltså:
Ge oss lite av din data (enbart bilder/dokument, kommer inte öppna ngt exekverbart, no offence) samt berätta HUR du backade upp den tidigare.

Okey ja ska göra det i morgon sitter inte på den datorn nu det är flickvännens så hon är lite surig också hahha^^
Näe jag kopiearade bara dom i mina dokument sen så klistra jag in dom i E: Hårdisken och då så fungerade allt korekt också men sen efter jag formatera C: Och la om windows så gick det inte äns att öppna mappen då struntade jag i det så länge sen starta jag om datorn, Och innan windows startade så börja han rabbla upp en massa filer det var en massa filer från den mappen jallafall det var en hel del så i stort sätt alla Och då fungerade några bilder men kanske 2 % av alla som fanns där men det värkade som alla filmer osv funkade.
Men hur/vart ska jag lägga upp .zip filen då ?
Mja
QUOTE(Robert @ 2008-03-08 01:49) *
Okey ja ska göra det i morgon sitter inte på den datorn nu det är flickvännens så hon är lite surig också hahha^^
Näe jag kopiearade bara dom i mina dokument sen så klistra jag in dom i E: Hårdisken och då så fungerade allt korekt också men sen efter jag formatera C: Och la om windows så gick det inte äns att öppna mappen då struntade jag i det så länge sen starta jag om datorn, Och innan windows startade så börja han rabbla upp en massa filer det var en massa filer från den mappen jallafall det var en hel del så i stort sätt alla Och då fungerade några bilder men kanske 2 % av alla som fanns där men det värkade som alla filmer osv funkade.
Men hur/vart ska jag lägga upp .zip filen då ?

rapidshare eller vad 17 som helst. Behöver inte välja ngt där du posar naken med en ak5 på en kyrkogård eller så, utan ta ngt som inte måste vara anonymt.
Retard
Eller så lägger du upp på http://www.speedyshare.com så slipper vi vänta en minut på att ladda ned en bild eller liknande.
Om du ändå vill köra på Mjas förslag finns hela adressen här, så du slipper att googla i onödan. http://rapidshare.com/
Robert
QUOTE(Retard @ 2008-03-08 13:30) *
Eller så lägger du upp på http://www.speedyshare.com så slipper vi vänta en minut på att ladda ned en bild eller liknande.
Om du ändå vill köra på Mjas förslag finns hela adressen här, så du slipper att googla i onödan. http://rapidshare.com/

http://rapidshare.com/files/98046510/Bilder.zip.html Där har du nån bild på nå katter lr vad det var hahha^^
groil
QUOTE(Robert @ 2008-03-08 21:19) *
http://rapidshare.com/files/98046510/Bilder.zip.html Där har du nån bild på nå katter lr vad det var hahha^^

Det är ingen data i dom. Enbart "00". Så det är nog därför.
Robert
QUOTE(groil @ 2008-03-08 21:46) *
Det är ingen data i dom. Enbart "00". Så det är nog därför.

Jooo det är det alla tar upp lika mycket plats som förut och det är data i dom för mig?
groil
QUOTE(Robert @ 2008-03-08 22:32) *
Jooo det är det alla tar upp lika mycket plats som förut och det är data i dom för mig?

Korrekt, dock så är all den datan enbart "0" alltså inget vettigt.
Så "0000" tar upp lika mycket plats som fyra viktigare bytes(?). Därför dom fortfarande har samma storlek som innan.
Misstänker att jag skulle ha skrivit "0000..." istället.

Men du kan alltid gämföra bilderna i filen du laddade upp och en bild som du vet fungerar i en hexeditor så får du se skillnaden.

Robert
QUOTE(groil @ 2008-03-08 22:47) *
Korrekt, dock så är all den datan enbart "0" alltså inget vettigt.
Så "0000" tar upp lika mycket plats som fyra viktigare bytes(?). Därför dom fortfarande har samma storlek som innan.
Misstänker att jag skulle ha skrivit "0000..." istället.

Men du kan alltid gämföra bilderna i filen du laddade upp och en bild som du vet fungerar i en hexeditor så får du se skillnaden.

Ja dom tar ju upp i stort sätt lika mycket plats som dom andra bilderna ? =/
Mja
Hmmh.. Liknelser för att förklara:

Du har blanka papper istället för papper med text.

Det är precis lika många sidor i din bok som tidigare, men den saknar text.

Det finns INGET du kan göra för att få fram den informationen igen.

Sorry.

//Mja
Robert
QUOTE(Mja @ 2008-03-08 23:58) *
Hmmh.. Liknelser för att förklara:

Du har blanka papper istället för papper med text.

Det är precis lika många sidor i din bok som tidigare, men den saknar text.

Det finns INGET du kan göra för att få fram den informationen igen.

Sorry.

//Mja

Men jag har ju fått tillbax några stycken med recover pluss då kom den dära blåa rutan innan windows upp och rabbla upp lite filer då kom några tillbax ?
Mja
QUOTE(Robert @ 2008-03-09 14:34) *
Men jag har ju fått tillbax några stycken med recover pluss då kom den dära blåa rutan innan windows upp och rabbla upp lite filer då kom några tillbax ?

De med enbart nollor i innehåller inte något annat än en filheader. Troligen reserverades utrymmet för dem vid kopiering, men själva filerna har aldrig kopierats.

Om de av ngt skäl varit markerade som raderade sätts, förenklat, en bit till 0 istället för 1, men filen skrivs från början inte över. Sådant kan du rädda med en recover.
En fil fylld med bytes med DATAN 0 är däremot en annan sak.

Nu har du dessutom grävt på båda diskarna, så jag kan inte hjälpa dig genom någon data-mining-process för att rädda filerna.
En MÖJLIGHET för dig är att ta en full binär image av hela disken och sedan ur binärdatan lyfta alla bildfiler.
Filer där ingen del av datan ersatts under formatering eller dyl kommer då kunna räddas, men det är ett enormt arbete.

Kan använda DD eller DCFLDD för att ta imagen.
Helix är en live-dist som innehåller alla verktyg du behöver.
Du behöver även en USB-disk som är minst lika stor som den disk du ska ha en image av.
Samt en hyffsad förståelse för linux och lämpligen lite om filsystem, men det kanske ger sig.

Så det jag EGENTLIGEN säger att det eventuellt är möjligt att från din formaterade disk återställa små delar av informationen, men stora delar är troligen förlorade, och om det inte är oersätterliga fotografier av avlidna släktingar eller dylikt är det inte mödan värt, samla gubbarna som var med på bilden och ta lite nya foton istället.
groil
QUOTE(Mja @ 2008-03-09 17:48) *
De med enbart nollor i innehåller inte något annat än en filheader. Troligen reserverades utrymmet för dem vid kopiering, men själva filerna har aldrig kopierats.

Dessa filer innehöll ingen filheader heller.
Mja
Ok, omformulering:
Det finns en inod samt reserverat utrymme, men inget innehåll.

Filheader != inod, använde fel uttryck
Robert
QUOTE(Mja @ 2008-03-09 22:23) *
Ok, omformulering:
Det finns en inod samt reserverat utrymme, men inget innehåll.

Filheader != inod, använde fel uttryck

okey ja det flästa går att knäppa om men du skulle gärna få titta på dom hära för dom går inte att ta om är du snäll
http://www.speedyshare.com/836785387.html

mvh robert
Mja
Hemskt ledsen, de saknar allt innehåll (enbart nollor i dem som groil sade), det finns ingen information som kan återskapas från dem.
Som sagt är det bara en analys av diskytan som du installerat på som har någon som helst chans att rädda något, och för varje gång datorn startar så minskar chansen (som redan är rätt liten efter ominstallationen) att återskapa något.

Nu är det lite att strö salt i såren, men för framtiden, försök att bränna ut "oersätterliga" bilder till dvd eller lagra dem på extern USB, FÖRUTOM att lagra dem i datorn.
Kontrollera även återläsbarhet på backup innan du gör dig av med en kopia.
Det är omständigt och inget man gör dagligen, men just sånna här saker lär en backup-hantering den hårda vägen.
Robert
QUOTE(Mja @ 2008-03-10 17:13) *
Hemskt ledsen, de saknar allt innehåll (enbart nollor i dem som groil sade), det finns ingen information som kan återskapas från dem.
Som sagt är det bara en analys av diskytan som du installerat på som har någon som helst chans att rädda något, och för varje gång datorn startar så minskar chansen (som redan är rätt liten efter ominstallationen) att återskapa något.
Nu är det lite att strö salt i såren, men för framtiden, försök att bränna ut "oersätterliga" bilder till dvd eller lagra dem på extern USB, FÖRUTOM att lagra dem i datorn.
Kontrollera även återläsbarhet på backup innan du gör dig av med en kopia.
Det är omständigt och inget man gör dagligen, men just sånna här saker lär en backup-hantering den hårda vägen.

Jasså men du nu är allt odrnat jag hållde på att pilla lite med några filer, sen gorde jag en ny mapp med några filer då stod det att det inte gick att öppna den lika som förut då starta jag om datorn, Efter om startingen så kom den blåa skärmen upp som det stod typ diskscan lr nått sånt då rabbla den upp alla filer som inte fungerade förut men nu fungerar dom w000t.gif

Är det inte nån som kan ha en förklaring för detta ?

Tack för all hjälp som ni gav mig jallafall rolleyes.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.