Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Icon creator
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
henkish
Hej igen. Sorry för min förra topic tänkte mig inte riktigt för. Men iallafall nån kanske kan tipsa om nått bra program man kan skapa egena ikoner i? helst gratis och utan tidsbegränsning.
henkish
Har fixat ett program tråden kan stängas/tas bort. smile.gif
Mja
QUOTE(henkish @ 2008-02-27 15:36) *
Har fixat ett program tråden kan stängas/tas bort. smile.gif

Om du hittar en lösning, POSTA DEN DÅ, annars kommer andra inte ha glädje av tråden...
swestres
Post borttagen pga. länk till warez. Det vill vi inte se igen. Ev. diskussion tas i PM.

//mod
Mja
Well, jag var nu inte intresserad i en download utan i ett programtips tongue.gif
Personligen använder jag "Image2Ico". Trial-programvaran roterar dock ikonen/bilden så den hamnar med sidan på slump, men det gör det varje gång man sparar. Så om man bara sparar ett par ggr så har man allt som man vill. Lite fånigt skydd faktiskt, men det funkar för att lösa det jag vill.

För att få ut icons ur andra saker använder jag normalt "Easy Extract Icon" (t.ex. för att få ikonen för calc för att ha som exempelfil, den SER trygg och känd ut osv. osv.)
Havalito
Varför inte köpa photoshop och sedan göra dina egna ikoner ? dock behöver du en .ico plugin till photoshop som finns att tanka gratis.
Mja
Vet inte hur det är, men testade, bara för att det verkade kul, att skapa en bitmap som var 32x32, sedan döpa om den till .ico

Windows hanterar den korrekt smile.gif
Dock kan man ju koda in flera olika storlekar i en .ico-fil normalt, det saknar förståss den versionen.

Vad gäller photoshop så är jag från en tid när det kostade mer än min dator. Jag tror/hoppas att det inte är fallet idag.
Men ärligt talat, det borde inte vara så väldans omständigt format för filerna... Har inte tid att söka där jag sitter just nu dock, tittar närmare ikväll.
Havalito
Finns ju även gratis bild hanterare. Gimp skall väl vara gratis ??.
blind
MSDN: Creating Windows XP Icons
Create Windows XP Icons (with Axialis IconWorkshop)
How to create Windows Vista icons (with Axialis IconWorkshop)

Inget av verktygen som nämns i länkarna ovan är dock gratis, men det finns trial-versioner.
Rude
Paint ska väl funka rätt bra va?
har något minne av att jag gjort ikoner i det förut utan problem. Dock har det väl inte den fulla funktionaliteten som photoshop har, men inte precis så man behöver gradients på en 32x32 px stor bild tongue.gif
SmoiZ
QUOTE(swestres @ 2008-02-27 22:52) *
Post borttagen pga. länk till warez. Det vill vi inte se igen. Ev. diskussion tas i PM.

//mod

Sry, men var mest tänkt som en länk till recensionen. Ska inte hända igen....
henkish
QUOTE(Mja @ 2008-02-27 16:30) *
Om du hittar en lösning, POSTA DEN DÅ, annars kommer andra inte ha glädje av tråden...

Jo men jag hittade ingen lösning som ni kan ha nytta av , jag fick nämligen Wise icon maker på skiva av en kompis..
Seagul
Jag lyckades hitta en ganska enkel webbsida som löser dethär.
har man inte lust att ladda ner något så kan man bara printscreena ikonen man vill ha ut.
Sen redigera printscreenen i paint för att ladda upp sin .bmp till http://www.chami.com/html-kit/services/favicon/

Så får man ner ikonen som .ico i en liten zip, ganska enkalt om man inte har lust/ inte har privilegier att installera program.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.