Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trådlöst nätverk
SweRAT > Datasäkerhet > Sårbarheter och intrång
henkish
Tjena. Jag ska nu slänga undan alla irriterande kablar och gå över till trådlöst nätverk. Men saken att jag litar inte riktigt på säkerheten, WEP verkar inte särskilt pålitligt. Så ja tänkte om nån kan tipsa om saker man kan göra för att höja säkerheten på sitt trådlösa nätverk. Tack på förhand. smile.gif
blind
Enkelt, kör WPA istället.
Willhelm
Japp, vem shomhelt kan knäcka din WEP på mindere än 2 min, min lillebror på 10år klarade av att knäcka våran, ett kommande i backtrack och vips
Mja
QUOTE(Willhelm @ 2008-02-24 18:37) *
Japp, vem shomhelt kan knäcka din WEP på mindere än 2 min, min lillebror på 10år klarade av att knäcka våran, ett kommande i backtrack och vips

Sen kan du ju, om du är händig, kräva att man autentiserar sig med ett vertifikat mot en radiusserver för att få komma åt nätet, och annars är sektionerad antingen till "inget alls" eller bara kommer åt internet och inte lokala nätet.
Men allt är ju en fråga om pengar, tid och kompetens (samt i mitt fall, mängden microsoftlicenser och pålitlighetsgraden på servern).

Själv kör jag WPA och är nöjd med det. Har dock sektionerat så jag har

Gateway - trådlös router som sektionerar nät - router (kabel)

Så det som ansluter trådlöst kan inte kommunicera med mina trådbundna enheter och tvärt om. Motiv? Jag har en jobbmaskin jag kör trådlöst, och jag vill inte ha den i kontakt med mina vanliga maskiner, då jag helt enkelt inte litar på säkerheten i mitt hemnät.

Det största motivet mot att gå helt trådlöst är ju att du kommer ha många enheter som sänder på ett begränsat frekvensband.
En maskin och en router kan ihop ligga när maxhastigheten.
2 maskiner och en router, och vi börjar få en del kollisioner. Speciellt som du kommer ha trafik från nätet påväg till maskinerna också. Kör du torrents får du ju en öppsjö med inkommande trafik.

1 maskin, 1 router, ger ju 2 enheter som kan konflika.

Så ju mer trafik, från fler skilda enheter, på ett begränsat utbud av kanaler, minskar effekten.
Lär sannolikt inte störa dig i vardagligt användande, men min rekommendation blir ändå att om du laddar ner mycket data till en maskin (jag lägger inga värderingar på vad detta är för typ av information, men vi vet alla vad jag pratar om), låt DEN datorn vara trådbunden, kör trådlöst på resten.

//Mja
henkish
Tack för tipsen! okej, jo jag har 3 maskiner + router och har mycket inkommande trafik tongue.gif
Caecigenus
Försök att undvika RC4-versionen av WPA (dvs. WPA), och använd istället den med AES (dvs. WPA2).
Även om det inte finns några attacker som fungerar i dagsläget är RC4 en sån där algoritm (precis som DES) som man gör bäst i att hålla sig undan!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.