Enligt min personliga uppfattning:
Mjukvara du släpper kommer avgöra hur andra ser på dig som en kodare, men kan även medföra långtgående konsekvenser för ett eventuellt branschrykte för framtiden. Det är fortfarande så att den absoluta eliten som skriver säkerhetsverktyg gör sig ett positivt namn, men att stå bakom en misslyckad dussinvara är att riska att brännmärka sig som en MISSLYCKAD skapare av skadlig kod. Alla gillar en mästertjuv, men ingen gillar en halvdan skurk om du förstår vad jag menar?
Hur som helst, generellt för mjukvara så OM du ska testa ordentligt, testa det strukturerat!
Börja med att fråga dig vad ditt program gör, på hög nivå.
Fundera sedan på vad som kan gå fel.
Fundera sedan på om det finns yttre omständigheter som kan störa funktionaliteten.
Börja konkretisera detta till "Så... om jag drar ur nätverkskabeln när jag för över en fil, vad händer då? Krashar programmet med ett felmeddelande som är lika tydligt som en röd blinkande lampa?" eller "Vad händer om jag försöker föra över en fil till en mapp så total stränglängd i absolut path överstiger 256 tecken?"
Du börjar på hög nivå.
Du dokumenterar frågan du skall besvara, beslutad indata (alltså det som "orsakar" situationen) samt FÖRVÄNTAT utfall (t.ex. filöverföringen dör, strömmen stängs utan varning på min sida, och klienten stänger filhandtaget utan att visa meddelanden. På min sida skrivs en logghändelse om vilken fil som hämtades, ip, tip, klientID eller dylikt som gör att jag kan felsöka).
Efter det genomför du dina test.
Ska din programvara klara FWB? Hur hanterar den då marknadens vanligaste firewalls? Ska den klara UAC i vista?
Funkar den på win2000, winXP SP1, winXP SP2, Server2003, 2003R2?
Sen tror jag inte du behöver testa allt det här, men du förstår principen?
Som rent exempel:
Amerikanerna skickade tusentals soldater till vietnam med M16. De hade testats perfekt på armeens testanstalter i USA, som ligger i torrt ökenlandskap.
Det visade sig dock när man hamnade i träsken att lera fick slutstycket att kärva, och man stod då med ett vapen som klickade. Det kostade många soldater livet, man tvingades modifiera för enorma belopp och soldaterna kände aldrig tilltro till sitt vapen ens efter att man monterat ditt ett manuellt hammar-handtag för att mata slutstycket med våld.
Alltså, testa för hur den ska användas i verkligheten, inte efter vad som råkar vara en enstaka bekväm testmiljö hemma hos dig, utan sätt upp vmware med ett antal olika operativ och förutsättningar för de viktigaste testfallen.
Och slutligen. "Smussla" inte in den på folks datorer, se forumets regler

//Mja