Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 2 operativsystem?
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
henkish
Är det möjligt att ha 2 operativsystem installerade på samma dator och välja på en boot meny i början vilket man vill använda? Ex: Linux och windows?
Retard
It is, har man ett sådant system kallas det för dualboot.
henkish
Okej behvöer man nått speciellt program elelr så för att få det och funka eller? Man kan ju inte ha 2 operativsystem på samma hårdisk heller väll? Om man inte kan det, går det att dela hårdisken i 2 partitioner och få det att funka? Eller måste man ha 2 hårdiskar hårdvarumässigt?
Retard
Du kan självklart ha olika operativsystem på samma hårddisk.
Har inte kollat något närmre på denna guide, men den kanske kan vara något?
http://apcmag.com/6101/dualboot_windows_xp_and_ubuntu
Havalito
Kan annars rekommendera VMware eller nått liknande.
swestres
Har du redan windows installerat kan du tanka GParted live CD som låter dig partitionera om utan att förstöra data på hårddisken. Frigör lite utrymme från din windowspartition till en linux swap och en raiserfs (rekommenderas) partition, installera linux och konfa GRUB. Det senare kan du behöva lite mer utförlig information för att genomföra, jag ville bara tipsa on GParted.
Retard
VMware är rätt bra också, sen finns det något projekt som gör att man kan installera Ubuntu ifrån Windows. Har hört att Ubuntu ska implentera detta lite senare också.
Willhelm
mm, du borde använda VM-ware om du inte vet vad du gör annars kanske du råkar formater datan evilgrin.gif
blind
Men VMware är virtualisering och något helt annat. Att installera två operativsystem är inte svårare än att fixa två (eller vad som krävs för operativen) partitioner och en boot loader som tex GRUB. Windows Vista skall redan ha funktionalitet kunna välja operativsystem vid start, men jag vet inte hur det går till.
Caecigenus
QUOTE(blind @ 2008-03-02 22:52) *
Men VMware är virtualisering och något helt annat. Att installera två operativsystem är inte svårare än att fixa två (eller vad som krävs för operativen) partitioner och en boot loader som tex GRUB. Windows Vista skall redan ha funktionalitet kunna välja operativsystem vid start, men jag vet inte hur det går till.
Troligtvis följer Vista, precis som GRUB, multiboot-standarden där kontroll lämnas över till OS:et från BOOT-loadern (som ligger på en speciell "adress" på HDD:n). Man bör alltså skilja på en BOOT-loader och OS:et i sig - även om man, vanligtvis, får med en BOOT-loader när man installerar ett OS.

Multiboot-specifikationen säger en hel del om hur och var man ska leta efter bootbara images, dvs. där OS kan startas, samt. vad sådana images ska få reda på av BOOT-loadern.

Mer om detta på t.ex [1].

[1] www.osdev.org
kalle93
jag kan rekommendera Virtualbox den ligger under GPL Licensen så den är gratis smile.gif
jag tycker att den är mycket stabil och jag har skälv kört "Ubuntu , WinXP , Vista Ultimate" utan några problem smile.gif

http://www.virtualbox.org/
Codius
1. Ursäkta mig, men hur fan kan folk ens överväga att föreslå en virtuell box om han vill ha två operativsystem? För att felfritt köra ett spel i ett operativsystem i ett program i ett operativsystem eller dylikt kräver ju fjantigt mycket kraft, dessutom kräver det att alla 4 saker lyckas köra tillsammans utan buggar. Virtuella maskiner fungerar mycket bra till att testa något litet och specifikt, men skall du testa ett operativsystem eller rent av försöka byta är det ju rent löjligt.

2. Det är självklart 'datan' han vill formatera, har man inte något vettigt att säga som inte redan sagts föreslår jag verkligen att man struntar i att göra bort sig. F.ö är Dator en maskin, Data är information.

3. Alla operativsystem du kan få tag i idag har stöd för att installeras tillsammans med ett annat operativsystem, flera system är dessutom lättare att installera om det redan finns ett annat operativsystem på burken eftersom du då får fler enkla alternativ att välja mellan. Jag föreslår att du (för säkerhets skull) sparar de filer du absolut inte kan förlora för allt i världen på en CD och sedan testar dig fram. Själv har jag aldrig varit med om att någon lyckats skriva över sitt OS utan att det var meningen.
henkish
Okej tack! Okej jo jag har redan windows vista installerat på datorn. Jag är ju inte så hajj på just det här men jag har inga jätte viktiga filer på datorn så jag testar mig fram. smile.gif

Förresten anledning till att jag vill göra det är för jag vill börja med Linux, testa lite oså. Vilken dist av linux skulle ni rekomendera för en nybörjare?
blind
Ubuntu har varit populärt ett bra tag nu, lätt att komma igång med är den också så kör det. När du har känt på Ubuntu så kan du även testa andra skrivbordsmiljöer som KDE (Kubuntu) och xfce (Xubuntu) utan att behöva installera om något OS.
henkish
Okej Tack Ubuntu blir det! smile.gif Jo sen så fanns det ju en funktion i vista som låter dig använda multiboot. Om nån annan har vista o vill använda det läs på: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/s...2749fe1053.mspx eller i Vistas egena Hjälp och support center på datorn.
blind
Hittade också ett gratis program som säger sig göra det lättare att ställa in det hela.

http://www.vistabootpro.org/
henkish
Jag har testat lite nu och i vistas funktion "flervalsstart" (Mulitboot) så går det bara köra med windows, t.ex windows xp och windows vista , alltså du kan inte t.ex ha windows vista + linux ubuntu som jag hade tänkt.

Men jag hittade bra guide för att lösa det ändå: http://www.apcmag.com/5045/how_to_dual_boot_vista_with_linux
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.