Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hårdvara
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
henkish
Tjena tänkte vi kanske kunde dra igång en topic om lite hårdvara(om folk är intresserade). Tänkte man kan börja med att posta vad man sitter med för grejer och sen kommentera,diskutera eller ställa frågar om hårdvaran.

Ja börjar då:

Processor: AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 6400+ 3,2 Ghz

RAM: 2048 GB RAM-Minne DDR2

Grafikkort: Nvidia Geforce 8600 GTS Heatpipe

CD/DVD Läsare/Brännare: ASUS DRW-1814BL ATA Device

Nätverkskort: Realtek RTLL8168/811 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0) + D-Link DWL-G122 USB-stick

Hårddisk: 500 GB / 7200 RPM

Ljudkort: Integrerat Realtek High Definition Audio

För mig har allt funkat bra, fast jag vart lite besviken när jag installerade Crysis och började spela och spelet scannade min dator och rekomenderade att ha på medium inställningar. Jag märkte sen också att det laggade om ja hörde på High, lite trist. Aja feel free to post wink.gif

pikzel
Core 2 Quad Q6600
Corsair 4 GB DDR2 PC5400
Asus GeForce 8600 GT 512 MB Fanless
Western Digital 2*500 GB

Den funkar väl bra. Försökte bygga en tystare dator den här gången, snarare än att satsa på prestanda.
groil
Core 2 quad Q6600.
GeForce 8800 GTS 320 MB
Samt något random RAM på 2*1GB.
sasha^
Core 2 Quad Q6600 (Klockad till 2.7 för tillfället, grymma möjligheter... )
Geforce 8800 GTS (Snart ett GT)
2 GB RAM
>1 TB Lagring

SmoiZ
AMD FX x2 2,8 GHz
Geforce 8800 GTX 768 MB
Corsair 4 GB 800MHz
crazyboris
ouhh min dator är långsammast hitils..
2,4 ghz
2 gig ram
geforce 6000 nånting (kommer inte ihåg)
3 * 320 gig hårddisk + 1st 500 gig usb hårddisk (seagate)

server..
cpu 2*700mhz
ram 2 gig
diskar 3*18gig 2* 4gig 1st 320gig
ett kontroller kort för ide diskar instalerat men inga diskar är ditsatta än..
Seagul
Då är det väl min tur att vara sämst då.

P4 1.7GHz
1 Gig ram
ATI Radeon 9200 family
2*250 gig Maxtor IDE på kontrollerkort
1*60 gig Systemdisk 1*40 gig lekdisk

Så 600 Gig disk

Det är dags att köpa sig nåot ordentligt nu då den låter som ett tröskverk.
Men det får bli när man börjar jobba på fast anställning i sommar.
henkish
QUOTE(Seagul @ 2008-03-04 12:45) *
Det är dags att köpa sig nåot ordentligt nu då den låter som ett tröskverk.
Men det får bli när man börjar jobba på fast anställning i sommar.

Haha jo det verkar kanske vara dags. Det är ju inte alls dyrt med ny dator nuförtiden. Mitt datapacket kostade cirka 8600:- och då fick jag med Vista Basic.
Seagul
QUOTE(henkish @ 2008-03-04 15:45) *
Haha jo det verkar kanske vara dags. Det är ju inte alls dyrt med ny dator nuförtiden. Mitt datapacket kostade cirka 8600:- och då fick jag med Vista Basic.

Nej, datorer är verkligen inte vad det har varit, dock kan jag inte se det stora hela med att arbeta i Vista?
SmoiZ
Vadå är det inte awesome att ha ett OS som tar 1gb ram? wink.gif
Mja
QUOTE(SmoiZ @ 2008-03-04 17:12) *
Vadå är det inte awesome att ha ett OS som tar 1gb ram? wink.gif

En fördel är ju att du kan adressera mer ramminne, så om det nu är billigt... Köper du 3 gb (max för xp att adressera normalt) kan du ju lägga på 1 GB till, och ta vista, för +-0 wink.gif
SmoiZ
But still....
EDIT: Kan detta forumet sluta vara så intressant, jag försöker få skolarbete gjort tongue.gif
Memrix
CPU: 4200+ X2
Ram: 2 GB DDR2
HDD:250 GB SATA
Grafikkort:Nvidia Geforce 8500GT

Sen har jag ju nån DVD brännare och det där andra lull lullet tongue.gif
kalle93
CPU: Intel P4 "Intel Inside" 3,0 GHz
RAM 1024x1 DDR2
Graffikkort: PNY Nvidia Geforce 7600GT 256MB
HD: 1x160GB 1x200GB 1x750GB

Vill ha Q6600 sad.gif((((((((((((
swestres
QUOTE(Mja @ 2008-03-04 19:25) *
En fördel är ju att du kan adressera mer ramminne, så om det nu är billigt... Köper du 3 gb (max för xp att adressera normalt) kan du ju lägga på 1 GB till, och ta vista, för +-0 wink.gif

Har man 4GB RAM skulle man lika gärna kunna skippa hårddiskar och allt vad det heter. Bara att ladda OS från CD/DVD vid uppstart, precis som på amigan och alla andra roliga plattformar smile.gif Ha något minimalt OS i ROM eller NVRAM (typ Open Firmware) är ett plus.

Ett OS behöver inte vara så stort egentligen. Skulle man skippa allt vad portabilitet heter skulle man lätt kunna få ihop någonting som påminner om ett modernt operativsystem på under en MB. Sen tillkommer ju problemet med hårdvarustöd. Lite gay att det inte finns någon bra standard för grafikkort t.ex. VESA och VBE finns ju, men tänk er en hårdvaruimplementering av OpenGL smile.gif.

Sen kan man ju ifrågasätta behovet av ett operativsystem också.

Jag har förresten en 1.6 GHz Intel Celeron M historia, Intel 915GM med type 1 VBIOS, broadcom nätverkskort. Det är ungefär det jag bryr mig om på den smile.gif
Havalito
Själv kör man på en P4 med 2.8 ghz och 80 gb HDD tongue.gif 1 Gb ddr2 ram och en 512MB Ati Sapphire radeon
Dvdbrännare, tvkort, 2 ljudkort en fet 22 " och lite fina creative högtalare vars subwoofer jag har sprängt sad.gif..
henkish
QUOTE(Seagul @ 2008-03-04 16:49) *
Nej, datorer är verkligen inte vad det har varit, dock kan jag inte se det stora hela med att arbeta i Vista?

Nja det finns ju både för- och nackdelar. Sen är det ju lite smått och gott dom har lagt/till ändrat sen XP t.ex ett nytt gränssnitt, nya program och nya funktioner. Tycker det är lite onödigt då dom mest ändrar för utseendets skull och inte funkonalititen t.ex så är ju det mesta i 3D (om inte allt) nu och det tar onödig kraft från datorn.
Men en ganska cool ny funktion är ju Windows Speech Regocnition som låter dig ge skapa en röstprofil som du sedan kan använda för att ge datorn röstkommandon så den utför saker åt dig utan en enda knapptryckning. Sen är det ju ganska skönt att Vista har ett eget partitions program så man slipper installera exempelvis PartitionMagic om man vill dela hårddisken. Men det mesta är ju ganska onödigt och bara för syns skull, enligt mig iaf.

Sen är det ju klart olika från person till person vad man tycker.

Här är en artikel om Vista som heter: 33 fördelar och 12 Nackdelar, där dom sammanfattar alla fördelar och nackdelar. http://techworld.idg.se/2.2524/1.91675

Nu vart de ju lite offtopic eftersom Vista är mjukvara men men... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.