Om ens skola har blockerat ett antal sidor, kan man väl på något sätt koppla sig till sin hemma dator som sedan kopplar vidare till sidan som man önskar komma in på som annars är blockerad.
Finns det inte något linux operativsystem eller kanske bara något program till windows, som man installerar på nånn datamaskin hemma som sedan kan tunnla trafik från texempel skolan genom hemma till önskad sida.
Mja
2008-04-07 11:40
Proxy. Exempel: Rabbit-proxy, kommer i javaformat. Kräver en del konfigureringsarbete. Körs med vanliga java-runtime. Nackdel? Du måste ställa in filter för inkommande anslutningar, annars kommer din dator snart att finnas listad på proxy-sidor...
blind
2008-04-07 11:41
Om du får köra eller installera program i skolan så kan du alltid tunnla över SSH.
Ippel
2008-04-07 21:43
tack så mycket för svar! Proxy? En sak som man installerar hemma som man sedan skriver in ipadresen på i skolan? Hur kommer den finnas listad på proxysidor då om dom inte får reda på vad min är då? Eller gör dom det ändå? Kan man sätta något filter sa du? Eller hur fungerar det?
Jag provade att installera ett program på min plats på servern som kommer upp när man loggar in med sitt ID. Men efter jag installerade försvann Läs och skrivrättigheterna. Så jag tog bort den installerade mappen och jag fick tillbaka skriv och rättigheter på min server. (detta skädde nog automatiskt på något sätt, kan bero på en bug i windows eller säger servern emot genom att göra på detdär viset.) SÅ det går nog inte att installera något. Annars fungerar SSH som en krypterad tunnel över nätet?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.