Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Språkanvändning inom IT
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
isis
Jag läste den här artikeln om språkbruk vad gäller datatermer. Den handlar om att man sak försöka försvenska Engelska termer. Jag har en presentation i svenskan om det här om några dar, så jag tänkte starta en diskussion.

http://www.nada.kth.se/dataterm/principer.html
Mja
QUOTE(isis @ 2008-04-22 10:53) *
Jag läste den här artikeln om språkbruk vad gäller datatermer. Den handlar om att man sak försöka försvenska Engelska termer. Jag har en presentation i svenskan om det här om några dar, så jag tänkte starta en diskussion.

http://www.nada.kth.se/dataterm/principer.html

Personligen ser jag inget egentligt behov att ta fram "egna" ord för svenska, däremot en försvenksning av stavningen är väll att betrakta som normalt, för de vardagligare av termerna.

Däremot tycker jag det är lite konstigt att eftersträva att omvandla vad som måste betraktas som "fack-språk", det vill säga "det internationella språk som talas gemensamt av personer verksamma inom branschen". På "webben" (notera, jag använder här deras dumma term wink.gif) är ju engelska en standard för att många skall kunna ta del av information. Att försvenska innebär indirekt att eftersträva en isolering och eventuellt en internationell språkförbistring.

Ingen tycker om fransmän som envist ska omvandla allt till franska, fransmän har det svårare språkligt utanför sitt land än många andra europeer, så det är ju ingen vinnande strategi att envist omdana språket...

dock mina personliga åsikter smile.gif
crazyboris
håller med..
tycker det engelska funkar bäst.
Codius
Förövrigt anser jag att alla språk förutom Engelska och Nederländska skall förstöras.
swestres
Jag å andra sidan stör mig på folk som använder engelska ord när det finns svenska motsvarigheter. Jag ser ner på folk som säger saker som "så kollar vi interfacet för att se om vårat message blivit bypassat" och liknande. Givetvis bör man använda termer som folk förstår och engelska är ju denna världs lingua franca, så det är något av en balansgång.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.