Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Videobutik på en skiva
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
Haniball
Hittade denna artikeln blir nog fränt!

200 000 filmer på en enda skiva i dvd-storlek. Det hoppas forskare i Australien kunna åstadkomma med nanoteknik.

Med nanopartiklar och 300 inspelningslager ska en dvd-liknande skiva kunna lagra upp till 200 000 långfilmer.
Tekniken för detta utvecklas nu av forskare vid Swinburne University of Technology i Australien.
Med nanoteknik kan de digitala bitarna lagras i två nya "dimensioner", vilket är en av hemligheterna bakom den ökade lagringskapaciteten.
Den andra är att öka antalet fysiska lager i skivorna.
I dagens cd och dvd som är 1,2 millimeter tjocka utnyttjas bara omkring en tusendels millimeter för datalagringen.
- Det innebär att 99,9 procent av skivans volym inte används. Men genom att öka antalet lager kan datamängden ökas kraftigt, säger forskaren James Chon
i en nyhetsartikel på universitets webbplats.

Källa: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article332591.ece
Havalito
Låter jävligt intressant, och skulle inte bli förvånad om de skulle lyckas/när de lyckas.
Frågan är väl vad ska man göra med all utrymme och hur segt lär det vara om man ska lagra allt på en skiva. Lär ju ta dagar eller nått.
Haniball
Tar nog flera veckor att bränna ananrs får dom ta fram en snabbare brännare. ph34r.gif
LJB
QUOTE(Haniball @ 2008-04-24 08:43) *
Tar nog flera veckor att bränna ananrs får dom ta fram en snabbare brännare. ph34r.gif

Tekniken lär ju finnas för att utveckla mycket snabbare brännare än de som finns idag, men det handlar antagligen bara om behov och pengar för utveckling. Jag menar, en 20x DVD-brännare duger gott och väl idag, men om nu denna "nanoteknik" slår igenom så får dom väl ta och utveckla brännare med hastigheten 2000x, minst tongue.gif Men som sagt, det skulle inte förvåna mig om brännare med den hastigheten kommer att komma, om nu dessa über-DVDskivor kommer, eftersom att det blir ett behov.
Codius
Detta är bara en grov uppskattning. Men en brännare som snurrar i överljudshastighet hade varit nice, med tanke på centrifugalkraften tror jag inte det finns något ännu känt material som man kan bygga din brännare av, LJB.
Haniball
Codius, det finns! diamant! laugh.gif
LJB
QUOTE(Codius @ 2008-04-24 12:08) *
Detta är bara en grov uppskattning. Men en brännare som snurrar i överljudshastighet hade varit nice, med tanke på centrifugalkraften tror jag inte det finns något ännu känt material som man kan bygga din brännare av, LJB.

Du är nog bättre än mig på fysik antar jag, så jag har väll inte så mycket att komma med nu tongue.gif Men om det nu är en omöjlighet att skapa en sådan brännare känns det ju rätt onödigt att skapa dom där DVD-Skivorna, eller det kanske går att skapa brännare som inte behöver an snurrande skiva? Vad vet jag.

Jag vet inte riktigt heller hur en brännare fungerar, men jag har för mig att det är någon sorts "laserstråle"(?) i brännaren som bränner in datan på skivan. Borde det inte då gå att ha flera stycken sådana i brännaren som bränner in datan på varsit område på skivan? Alltså, ena "strålen" bränner in de första 10% av datan, sen den andra bränner in ytterligare 10% av datan i ett annat område samtidigt, osv. Om ni förstår vad jag menar :/

Men, men. På något sätt måste det ju gå att öka hastigheten markant.
Codius
Hanniball: Med den storlek grejjerna måste ha kommer inte diamant hålla, nej.
LJB: Det skulle betyda att de objekt som producerar laserstrålarna skulle behöva vara lika små som de ställen den ska bränna på, alltså nanoteknik där också.. och då tror jag inte många kommer ha råd att köpa en sådan brännare.

Nej, jag tror allt att det kommer ta tid att bränna en sån där skiva, men sen är det ju inget som säger att man bränner hela skivan på en gång.. eller att den ens används av privatpersoner, det är ju mkt få personer som privat har tillgång till riktig backup utrustning...
crazyboris
kan tänka ej att det krävs inte mycket för att det ska bli fel skivan.
minsta lilla repa måste ju skada massor på skivan.
LJB
QUOTE(crazyboris @ 2008-04-24 16:27) *
kan tänka ej att det krävs inte mycket för att det ska bli fel skivan.
minsta lilla repa måste ju skada massor på skivan.

Det borde väll gå att ha någon form av skydd på skivan, typ ett skyddslager. Fast det kanske blir problem med att läsa av den då?
Codius
Jag tror denna teknik kommer vara så pass dyr att man anpassar den till backup före större företag och inte för att bränna filmer som privatperson.

Här är dessutom en liknande nyhet
Mja
QUOTE(Codius @ 2008-04-24 16:49) *
Jag tror denna teknik kommer vara så pass dyr att man anpassar den till backup före större företag och inte för att bränna filmer som privatperson.

Här är dessutom en liknande nyhet

Rörande rotationstakt så verkar det oerhört dumt att använda samma lösning med ett enda spår, då är det ju bättre att t.ex. lägga 8 parallella spår och ha en byte per position eller dyl, för att då genast klara sig på 1/8 av rotationshastigheten för att uppnå det hela.
Om man sedan kan arbeta i flera lager, vilket var i alla fall tanken när man började med DVD-skivorna, borde man kunna ha huvuden som arbetar på olika lager vid samma tidpunkt, right?

Aja, sak samma, det lär fortfarande vara många år kvar dit.

Ett behov av lagringseffektiva media finns ju dock som nämnts för backup, idag står fortfarande enorma band-centraler och snurrar i källare under banker med mera...
Codius
Mja, jag uppskattade hastigheten av en brännare i "2000X, minst" som LJB pratade om, inte skivan i sig.
Mja
QUOTE(Codius @ 2008-04-24 22:04) *
Mja, jag uppskattade hastigheten av en brännare i "2000X, minst" som LJB pratade om, inte skivan i sig.

Point taken.
Tror som sagt att det är mer givande att utveckla skrivtekniken än att snurra snabbare, men å andra sidan har de ju uppat hdiskar till 10.000 rpm istället för att sätta fler huven eller dyl...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.