Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FRA
SweRAT > Datasäkerhet > Sårbarheter och intrång
afx
Vad kommer ni göra om FRA lagen går igenom? Vad har ni för funderingar kring det hela...

erkish
QUOTE(afx @ 2008-06-14 13:21) *
Vad kommer ni göra om FRA lagen går igenom? Vad har ni för funderingar kring det hela...

Lägga ner hela skiten och sluta med Remote Administration. Det är för stor risk att fortsätta
h3I
Då ska man bege sig ut på wardriving och skicka massa mail om att man ska spränga globen eller något liknande =)

Näemen, ska jag vara seriös så kommer det nog inte påverka mig så mycket kommer nog att börja använda kryptering på IRC och liknande.
Havalito
Kryptering är nog svaret.
crazyboris
kryptering på IRC använder en del av oss redan..
blind
Vi har tagit upp det tidigare men kom inte fram till att något behöver göras för Swerat.
Om någon har en realistisk idé eller tankar så är det passande att framföra dem.
h3I
QUOTE(crazyboris @ 2008-06-14 16:48) *
kryptering på IRC använder en del av oss redan..

Inte alla rolleyes.gif

Vart lite snopen för några veckor sedan då jag satt och lukta lösenord på ett wlan helt plötsligt börja få upp msn konversationer i klartext :/
erkish
QUOTE(h3I @ 2008-06-14 18:25) *
Inte alla rolleyes.gif

Vart lite snopen för några veckor sedan då jag satt och lukta lösenord på ett wlan helt plötsligt börja få upp msn konversationer i klartext :/

Hur?!
Skalman
Hej!
Jag fattar inte hur man över huvud taget kan komma på ett sådant lag-förslag??
Att övervaka ALLT som kommer över gränsen är ju helt absurt!
Det är ju kränkning på hög nivå.
Men det är nog som ni säger, kryptering är nog svaret. Fast om FRA har några misstankar så borde dom kunna knäcka krypterningarna oxå...
shapeless
QUOTE(Skalman @ 2008-06-14 20:42) *
Fast om FRA har några misstankar så borde dom kunna knäcka krypterningarna oxå...
Nej.

Ni bör se upp med vad ni väljer att kryptera då kryptering i sig är en sak de filtrerar ut. Men det ska nog mycket till för att man ska lyckas filtreras ut till slutsteget då en tjänsteman granskar datan.

Själv kommer jag inte göra någonting, jag är säker på att min aktivitet inte intressearar alls.
crazyboris
jaha då var det klart..
regeringen gör som dom vill , o skiter i alla..
Reinfelt din dumma jävla idiot.mp3
Havalito
Helt jävla absurt alltså mellow.gif
blind
Yay, demokrati!

Det var ju väntat, men nu dröjer det till 2009 innan det blir verklighet.
Codius
Äntligen får vi möjlighet att försvara oss emot terrorister, förhoppningsvis kan dom få kännedom om attentat före dom äger rum och på så vis rädda liv.
Jag förstår inte varför ni är så skeptiska?
afx
QUOTE(Codius @ 2008-06-19 15:25) *
Äntligen får vi möjlighet att försvara oss emot terrorister, förhoppningsvis kan dom få kännedom om attentat före dom äger rum och på så vis rädda liv.
Jag förstår inte varför ni är så skeptiska?

Ah jo visst. Och terrorister kan inte på något sätt ta sig förbi deras filter. Organiserade Terrorister vi snackar om...
För övrigt helt sjukt och absurt att lagen ändå gick igenom. Kränkande för det fria "sverige". Fin demokrati vi har i detta avlånga land!

Jag kanske inte gör nånting åt saken heller, men lär kryptera ändå. Får se..
Lagen lär ändå rivas upp innan 2009.
Codius
För det första vet varken du eller jag hur kunniga terrorister eller annat drägg som kan tänkas vara intressant för FRA egentligen är. Det alla dessutom glömmer är att det inte enbart är informationen i sig som är informativ, vart data kommer ifrån och vart det ska kan ju även det vara intressant. Storbrittanien har ju en liknande lag, och dom påstår sig ju ha stoppat ett flertal attentat med hjälp av deras avlyssning. Att detta sedan skulle vara en stor förlust för demokratin är löjligt, ingen myndighet kommer någonsin ha kapacitet att avlyssna och analysera ett helt land. Större delen av Svenska folket kommer aldrig någonsin komma så värst långt i filtreringen, långt mycket färre kommer ta sig så långt att deras kommunikation bearbetas av någon människa. Kommer du ner på den nivån förtjänar du troligen att vara där, och om det skulle vara ett misstag är ju ingen direkt skada skedd? I värsta fall får killarna på FRA sig ett gott skratt i fikarummet åt dina bravader på internet.

Om man ser på hysterin på tillexempel flashback är det ju en stor del av användarna som är oroliga att FRA ska börja jaga fildelare med detta. Om nu så skulle vara fallet betyder det att dom rätt snabbt skulle fånga in runt en miljon brottslingar, alla dessa fall skulle dessutom bearbetas av polisen eftersom FRA är en civil myndighet och inte har befogenhet att göra några gripanden eller dylikt. När hela Sveriges poliskår har varit upptagna med att jaga fildelare i ett drygt år ska detta sedan vidare till domstolarna där allt ska köras igenom på nytt, jag skulle gissa att Sveriges rättssystem blir upptaget i något år framöver.

Reflekterar man över detta tycker i alla fall jag att priset man får betala är relativt lågt i jämförelse med eventuella liv som kan räddas. Det är sant att terrorismen är låg i Sverige och att det inte finns någon direkt attentatsrisk som allmänheten är medveten om. Men vi kan konstatera att ingen kommer att dö ifall lagen träder i kraft, om den inte gör det finns chansen.

Edit: Såg nu i efterhand att det sista stycket var lite dåligt formulerat. Jag menar naturligtvis inte att lagen kommer rädda alla som eventuellt skulle kunna dö i en terroristattack. Men lagen i sig kommer inte döda någon, däremot finns chansen att lagen i sig räddar någon.
Brosa
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794784

Det finns ingen hotbild mot Sverige som kan motivera FRA-lagen. Dessutom kommer systemet inte att fånga upp några terrorister. Det säger Magnus Norell, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, med inriktning på terrorism.

Förespråkarna av den nya FRA-lagen säger att den behövs för att skydda Sveriges befolkning mot yttre hot. Men någon sådan hotbild finns inte enligt Magnus Norell.
- Inte ens i Storbritannien eller USA finns ett sådant här system, säger han.

Och även om en hotbild hade funnits kommer lagen inte att fungera, menar Norell.
- Jag tror inte att man kommer att fånga terrorister med den. Avlyssning i samband med gott underrättelsearbete kan mycket väl fungera. Men i det här förslaget ska allting samlas in och gå igenom.

För att filtrera i den enorma mängden information som FRA samlar in är det tänk att systemet ska söka efter speciella kodord och på så sätt fånga upp de texter och samtal som skulle kunna vara intressanta.
- Men det bygger på att man verkligen skriver "terrorist", "våld", och så vidare. Om alla tror att de är avlyssnade kommer de att skriva något annat i stället, säger Magnus Norell.

Problemet, menar Norell, är att man måste veta vad man letar efter innan man börjar filtrera informationen. Och då behövs fortfarande ett gediget underrättelsearbete innan signalspaningen. Ett sådant system har vi redan.
- Om jag skickar ett sms till en kompis om att vi ska ses på Nytorget klockan 18 är det fortfarande ingen som vet att vi kommer att ha med oss självmordsvästarna som vi tidigare bestämt, säger han.

När en av Sveriges mest namnkunnige terroristexperter totalsågar hela idén, undrar jag om inte FRA har fört regeringen och riksdagen bakom ljuset totalt.
Min gissning är man i realiteten är mest intresserad av rysk trafik som passerar via Sverige. Information som man sedan kan trada med Nato-länder och som förmodligen handlar ganska lite om terrorister. wink.gif

Rent allmänt känns det som en helt onödig inskräkning av den personliga integriteten. Och det kan säkert i förlängningen lätt glida över till att handla om trakaserier av fildelande svenskar.
Caecigenus
Tycker precis som vissa andra att det är ganska överdrivet och att det hela är upphaussat av fildelare som tror sig bli stalkade av farbror Blå, alternativt då herr Pontén.

FRA sysslar med militär verksamhet, dvs. de bär grön uniform, inget annat. De finns där för att skydda oss invånare. Idag finns det hot som är både större och dessutom existerande som jag ser som mer inkräktande på min sk. integritet.
Det man glömmer i det hela är att industrispionage och liknande saker kommer få större och större inverkan med tiden. Sverige är ju ett bra mål - litet land med relativt dålig underrättelseförmåga och tekniskt avancerad industri. Sen att just avlyssningsförslaget inte bidrar någonting direkt till vårt skydd mot de attackerna är ju en annan femma.

... och den jävla "experten", de intervjuat sedan 9-11, har ju haft fel förr.

Med bra kryptering så löser man många bekymmer, men notera väl ordet bra.

Sen att vissa använder kryptering på IRC hjälper egentligen inte mer än att ens grannar inte kan lyssna på det som skrivs - dvs. OM certifikaten är riktiga samt. att klienten gnäller för självsignerade sådana.
swestres
FRA är civilister (tvi).

Vilket hot skyddar de mot? Terrorister som planerar attacker över MSN? Nej, det är ännu ett steg i maktspelet vår överhöghet bedriver, och det är detta spel som kommer att kosta våra liv i slutändan. Som jag ser det är priset vi som medborgare måste betala allt för stort mot det sk. "skydd" avlyssningen ger oss. Jag vill helst se att en misstanke om brott finns innan någon trafik öht. ska avlyssnas.

"Then they came for me,
and by that time no one was left to speak up"
Martin Niemöller, First they came...
Caecigenus
QUOTE(swestres @ 2008-06-27 03:37) *
FRA är civilister (tvi).
Där ser man, däremot ligger de under försvaret.

En väldigt intressant artikel skriven av före detta överdirektören på FRA:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=798756

Uppenbarligen har man, om detta stämmer, blivit någorlunda vilseledd i bl.a rapporteringen av lagförslaget.

QUOTE(swestres @ 2008-06-27 03:37) *
Jag vill helst se att en misstanke om brott finns innan någon trafik öht. ska avlyssnas.
Givetvis, och det kommer ju inte att ändras för oss svenskar. Dock är det ju svårt att få en utländsk domstol att acceptera att en svensk myndighet avlyssnar deras invånare, eller potentiella kriminella.
Rude
QUOTE(Caecigenus @ 2008-06-28 17:31) *
Givetvis, och det kommer ju inte att ändras för oss svenskar.

Vet inte om jag misstolkade det du skrev, men den nya lagen innebär alltså att FRA EJ behöver någon som helst misstanke om brott för att avlyssna trafiken rent juridiskt sett.
swestres
Där ser man, däremot ligger de under försvaret.

Som jag har förstått det är FRA en myndighet under under försvarsdepartementet, som är en del av regeringskansliet. Jag vet faktiskt vilka kanaler de har ihop med försvarsmakten, men deras uppgifter är politiskt styrda. Det kan man ju tycka vad man vill om, men personligen tycker jag att militär underrättelsetjänst är en uppgift som bör skötas av militären själva.

Uppenbarligen har man, om detta stämmer, blivit någorlunda vilseledd i bl.a rapporteringen av lagförslaget.
Ja, det kan vi nog tacka vår fina svenska sensationalistjournalistik för. Kolla bara på Federleys utspel och hans "seger"...

QUOTE(caecigenus)
Givetvis, och det kommer ju inte att ändras för oss svenskar. Dock är det ju svårt att få en utländsk domstol att acceptera att en svensk myndighet avlyssnar deras invånare, eller potentiella kriminella.

Jag har uppfattat det som så, att om vår kommunikation går utanför landets gränser (säg mail: jag->gmail->nån annan) kommer den att vara utsatt för "screening". Det är mycket möjligt att det är så sen tidigare, men är det verkligen så vi vill ha det?
Brosa
En väldigt intressant artikel skriven av före detta överdirektören på FRA:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=798756

Med tanke på hur vissa politiker resonerade i riksdagsdebatten (drog långsökta paralleller till Palmemordet mm) får man lätt intrycket att inte ens politikerna ifråga som röstade om det, har någon större susning om vad FRA ägnar sig åt.

Här är en annan artikel från samma upplaga av DN: FRA-lag kan prövas i Europadomstolen
Det jag fann särskilt intressant var följande stycke:
Europadomstolen brukar tillåta integritetsinskränkningar om det rör nationell säkerhet, som att avvärja terrorhot, förklarar han. Men han är tveksam till att vissa av de syften som angetts för FRA-avlyssningen kommer att godkännas.

- Man nämner bland annat ekologiska obalanser och valutaspekulationer, säger han.

- Ekologiska obalanser är svårt att få in under nationell säkerhet, eller i vart fall under terrorism. Och valutaspekulation - vad det betyder i praktiken är också svårt att veta.

Valutaspekulation??? blink.gif
Om det är vad FRA själva uppgett, kommer deras mandat minst sagt vara luddigt! Kanske med avsikt?

Redan här känns det som att man är på väg mot sådant som definivt borde handhavas av helt andra instanster.
Caecigenus
QUOTE(swestres @ 2008-06-28 19:26) *
Som jag har förstått det är FRA en myndighet under under försvarsdepartementet, som är en del av regeringskansliet. Jag vet faktiskt vilka kanaler de har ihop med försvarsmakten, men deras uppgifter är politiskt styrda. Det kan man ju tycka vad man vill om, men personligen tycker jag att militär underrättelsetjänst är en uppgift som bör skötas av militären själva.
Försvaret i sig lyder ju också under försvarsdepartementet, och försvaret är väl, på sitt vis, också politiskt styrt?
För den strikt militära underrättelseverksamheten så finns ju även MUST, vilka lagar som de lyder under har jag ingen aning om.

QUOTE(swestres @ 2008-06-28 19:26) *
Jag har uppfattat det som så, att om vår kommunikation går utanför landets gränser (säg mail: jag->gmail->nån annan) kommer den att vara utsatt för "screening". Det är mycket möjligt att det är så sen tidigare, men är det verkligen så vi vill ha det?
Då har vi uppfattat det på samma vis.
MEN FRA:s uppgift är ju inte att "sätta dit" svenskar, utan snarare icke-svenskar. Jag har dessutom svårt att föreställa mig hur FRA ska kunna antingen spara eller realtids-analysera, den oerhörda mängd data som miljoner bredbandsuppkopplade svenskar producerar dagligen, av vilken man givetvis kan sortera bort minst 50% direkt.

Jag tror att vi redan idag fastnar i MÅNGA filter som vi inte vill fastna i.
För att ta ett exempel så ger man sitt medgivande till att Microsoft sparar loggar över det som "sägs" på MSN. Microsoft är ju som bekant inte ett svenskt multi-nationellt företag, utan ett amerikanskt och lyder därmed under bl.a de lagar som instiftades i samband med "Patriot Act". CIA har som uttalad uppgift att spionera och komma åt utländska företags hemligheter, om det kan gynna det amerikanska samhället. För Facebook, Google/Yahoo, osv. gäller samma eller liknande saker.

Sådant (vilket jag personligen ser som ett större hot) klagas det inte så ofta på.

Sen att en sådan här lag ska prövas i en EU-domstol ser jag bara som positivt, då andra EU-länder kan få säga sitt om det. Troligen kommer resultatet bli att den nya lagen är ok så länge FRA inte lyssnar av några andra EU-länders kommunikationer, och att lagen därför kommer att göras om (såtillvida att det inte redan finns ett sådant krav i lagtexten).
swestres
QUOTE(Caecigenus @ 2008-06-30 00:51) *
Försvaret i sig lyder ju också under försvarsdepartementet, och försvaret är väl, på sitt vis, också politiskt styrt?
För den strikt militära underrättelseverksamheten så finns ju även MUST, vilka lagar som de lyder under har jag ingen aning om.

Precis, alltså ligger FRA inte under försvaret smile.gif Klart FM är politiskt styrd i den bemärkelsen, men ÖB är militär. Han styr ju FM. Sen har ju FM politiker över sig, men själva FM är militärt styrt. Se FM som en klass där ÖB är private (med accessmetoder förstås) och försvarsdepartementet has-a FM-klass, typ. Inter-/intraorganisatorisk styrning kanske man kan kalla det.

Då har vi uppfattat det på samma vis.
MEN FRA:s uppgift är ju inte att "sätta dit" svenskar, utan snarare icke-svenskar. Jag har dessutom svårt att föreställa mig hur FRA ska kunna antingen spara eller realtids-analysera, den oerhörda mängd data som miljoner bredbandsuppkopplade svenskar producerar dagligen, av vilken man givetvis kan sortera bort minst 50% direkt.
Det är inte den tekniska biten eller möjligheten för uppgiftens fullföljande jag inte gillar, det är att de öppnar för möjligheten juridiskt. Likt en förtrupp bryter det linjen för försvaret. Snart kommer pansartrupperna och bryter igenom och fronten är ett minne blott.

Jag tror att vi redan idag fastnar i MÅNGA filter som vi inte vill fastna i.
För att ta ett exempel så ger man sitt medgivande till att Microsoft sparar loggar över det som "sägs" på MSN. Microsoft är ju som bekant inte ett svenskt multi-nationellt företag, utan ett amerikanskt och lyder därmed under bl.a de lagar som instiftades i samband med "Patriot Act". CIA har som uttalad uppgift att spionera och komma åt utländska företags hemligheter, om det kan gynna det amerikanska samhället. För Facebook, Google/Yahoo, osv. gäller samma eller liknande saker.

Sådant (vilket jag personligen ser som ett större hot) klagas det inte så ofta på.

Två fel ger inte ett rätt. Sen är det klart man får prioritera och FRA-lagen kändes inte riktigt som prio ett (givet tiden folket har haft på sig att protestera). Att det blev så uppförstorat kan vi ju tacka dräggen som kommer att bli de första att ställas mot väggen när revolutionen kommer.

Sen att en sådan här lag ska prövas i en EU-domstol ser jag bara som positivt, då andra EU-länder kan få säga sitt om det. Troligen kommer resultatet bli att den nya lagen är ok så länge FRA inte lyssnar av några andra EU-länders kommunikationer, och att lagen därför kommer att göras om (såtillvida att det inte redan finns ett sådant krav i lagtexten).

Klart det är positivt, även om Potatisfarmaren Fritz i Tyskland knappast bryr sig om saken. Det är ett maktspel för de höga hönsen.
Ompet
Hehe.. Man märker juh hur lite som vissa vet sad.gif
Jag tänkte hjälpa vissa av er att få en viss insikt i vad det är för jävligt de precis har gjort!!
Vi kan börja med att de inom en framtid kommer ge förslag på att privata organisationer ska få komma åt registren (t.ex. APB) ifall de har en vettig anledning.. Nu kommer de självklart inte ha det ÄN!!! Men lägg märke till att jag siger ÄN!

Vi börjar med vad FRA innebär:
ALL trafik ska avlyssnas, lagras och bearbetas.. Ok, låter juh bra, bara det att i Sverige är inte alla lika dumma som politiker, utan några vet hur man leker sig in i databaser som man inte BÖR ta sig in i.. Ta t.ex. det att man kan få ut alla mailadresser på människor som jobbar på vissa jobb, via det programmet de kör via (läs vidare på Flashback om hacket och få några Mailadresser och några lösenord).. Om man kan få fram polisens och andra myndigheters mail och lösen så kan man nog komma åt en server som läser info konstant också.. I annat fall så finns det människor som kan göra inbrott.. Det är alltså ännu ett sätt man kan få fram konversationerna på.. Bra gjort!! Min konversation med min älskarinna går ut över hela världen, trots att det va 3 år sedan affären var, kommer ingen av mina framtida tjejer kunna lita på mig.. Tack tack.. Vi kan sedan även kolla vad som kan hända när affärshemligheter läcker ut.. Ta t.ex. Volvo ringer runt i världen, och Saab får tag i denna infon, det kommer skada företaget så enormt..

Nu kommer nästa sjuka sak.. Kommer ni ihåg raiden mot TPB.. Detta var för att Amerika hotade Sverige, alltså så kränkte Sverige vårt land utan att blinka, och kommer kunna göra det igen.. Men, det är inte det värsta.. Påtryckningar görs nu mot Sveriges rättväsende om att Illegal Fildelning ska betraktas som TERRORISM!! Förstår ni nu allvaret med FRA!! Om Fildelning blir terrorism och ALL trafik kommer APB ha tillräckligt med anledning för att kolla upp informationen.. Alltså får vi ett vinnstdrivande företag inne och rotar bland ALLA KONVERSATIONER, ALL DELNING AV FILER OCH ALLA TELEFONSAMTAL!! Det håller inte i längden, men vad bryr sig politiker om det.. Så länge de får sin lön så kan de kränka oss.. Vi var juh dumma nog att inte välja PP förra gången, så vi kommer nog inte göra det nästa gång heller.. Och då är det bara Röd Mot Blå.. Bajs Mot Bajs.. Inga som står för folket, utan människor som står för vad som är bäst för de själva.. De får juh sin jävla lön ändå!! Man blir så arg så man kokar!! Det enda positiva det här gav, var att visa att människor fortfarande bryr sig.. Ta bara det att flera tusen var ute och protesterade några(om inte en) dagar senare.. Snabbt hopplockat var det kanske inte, men jättevarsel var det inte, och om det var dagen efter så var halva befolkningen bakfulla efter Sverigematchen..

En sista liten sak är den med kryptering.. Behov ger tillgång (ja, vi har alla hört det tidigare).. När det blir lättare att kryptera kommer färre som gör RIKTIGA brott att komma undan.. Ta t.ex. Barnporr.. Det är inte gjort på två sek att hitta en bra krypterare nu, men inom något/några år kommer det vara hur lätt som hellst då det är fler som kommer välja att kryptera.. Så nu får polisen jobb upp över öronen om de vill dekryptera Svenssons datatrafik, för att komma fram till att han snacka om blommor med sin syster..

Men men.. Ni som tycker att det är ett bra förslag ska juh vara lyckliga, för då kommer ni nog inte kryptera er trafik och kommer inom några år sitta inlåsta i ett fängelse för Terrorism (fildelning).. Eller så kanske vi alla sviker vårt vackra land, för enligt någon så uppgår priserna på Servrar(ta bara att jag fildelar en film.. 4GB och Bevismaterial får ej förstöras.. När jag dratt ner 25 filmer så e min hårddisk full, 100gb.. Sedan är vi ytterliggare 100 000 som laddar ner.. 10 000 Terrabyte redan efter första dagen.. De ska även kunna göra allt utan att det segar ner vår hastighet, vilket gör att de måste ha den finaste linan och de finaste servrarna.. Good Luck) och priser på anställda..

Som ni säkert ser så är det ohållbart, ur ekonomisk synvinkel och integritetisk synvinkel.. Helt enkelt OMÖJLIGT och ändå låter vi gubbarna göra det.. Sverige är på väg från I-land till U-land, men inte pga att folket är fattigt, utan för att vi inte har demokrati kvar i landet..
Caecigenus
QUOTE(Ompet @ 2008-07-02 21:35) *

...

Där, ganska precis, så slutade jag läsa.
swestres
Ompet: Vänta lite, är det inte dig NoFX sjunger om i "idiots are taking over"? (hey, hur känns det när man förolämpar läsaren i första meningen, bra?)

ALL trafik ska avlyssnas, lagras och bearbetas.. Ok, låter juh bra, bara det att i Sverige är inte alla lika dumma som politiker, utan några vet hur man leker sig in i databaser som man inte BÖR ta sig in i.. Ta t.ex. det att man kan få ut alla mailadresser på människor som jobbar på vissa jobb, via det programmet de kör via (läs vidare på Flashback om hacket och få några Mailadresser och några lösenord).. Om man kan få fram polisens och andra myndigheters mail och lösen så kan man nog komma åt en server som läser info konstant också.. I annat fall så finns det människor som kan göra inbrott.. Det är alltså ännu ett sätt man kan få fram konversationerna på.. Bra gjort!! Min konversation med min älskarinna går ut över hela världen, trots att det va 3 år sedan affären var, kommer ingen av mina framtida tjejer kunna lita på mig.. Tack tack.. Vi kan sedan även kolla vad som kan hända när affärshemligheter läcker ut.. Ta t.ex. Volvo ringer runt i världen, och Saab får tag i denna infon, det kommer skada företaget så enormt..
Och just därför kommer förslaget röstas ner i riksdagen (eftersom Sverige är en demokrati). Lagändringar är inget en full minister skriver in i en bok när han kommer hem sent en söndag morgon.

Nu kommer nästa sjuka sak.. Kommer ni ihåg raiden mot TPB.. Detta var för att Amerika hotade Sverige, alltså så kränkte Sverige vårt land utan att blinka, och kommer kunna göra det igen.. Men, det är inte det värsta.. Påtryckningar görs nu mot Sveriges rättväsende om att Illegal Fildelning ska betraktas som TERRORISM!! Förstår ni nu allvaret med FRA!! Om Fildelning blir terrorism och ALL trafik kommer APB ha tillräckligt med anledning för att kolla upp informationen.. Alltså får vi ett vinnstdrivande företag inne och rotar bland ALLA KONVERSATIONER, ALL DELNING AV FILER OCH ALLA TELEFONSAMTAL!! Det håller inte i längden, men vad bryr sig politiker om det.. Så länge de får sin lön så kan de kränka oss.. Vi var juh dumma nog att inte välja PP förra gången, så vi kommer nog inte göra det nästa gång heller.. Och då är det bara Röd Mot Blå.. Bajs Mot Bajs.. Inga som står för folket, utan människor som står för vad som är bäst för de själva.. De får juh sin jävla lön ändå!! Man blir så arg så man kokar!! Det enda positiva det här gav, var att visa att människor fortfarande bryr sig.. Ta bara det att flera tusen var ute och protesterade några(om inte en) dagar senare.. Snabbt hopplockat var det kanske inte, men jättevarsel var det inte, och om det var dagen efter så var halva befolkningen bakfulla efter Sverigematchen..
För det första hotade Amerika inte Sverige som du skriver, så jag tar gärna en källa på det tack. Något annat jag skulle vilja se från din sida är en riktig förklaring på hur de skulle klassa fildelning som terrorism. För du ser, en sådan förklaring ger du inte. Vad du däremot ger är en synopsis för Libertarian Wet Dream XXI. Bring out the guns, y'all! Återigen faller ditt argument på att du bortser från alla inblandade instanser, som om det vore en ensam beslutsfattare ā la förhistorisk stamhövding som bara hickade upp nya lagar allt eftersom. Var var demonstrationerna 2005? Varför var det inte en avgörande valfråga till riksdagsvalet 2006? Hur fan kommer det sig att varenda jävel håller käften tills det röstas igenom, och då går man ut och demonstrerar?

Resten av ditt inlägg finner jag inte värt att kommentera.
Codius

Jag började skriva ett svar på detta, men det är fan för dumt för att kommenteras.
ASocial
Blanda inte in att ni vill ha gratis saker i denna debatt är ni snälla, tror verkligen inte det är något som talar till godo för att vi inte ska ha den här lagen i Sverige.
peck
QUOTE(Codius @ 2008-06-21 22:31) *
Edit: Såg nu i efterhand att det sista stycket var lite dåligt formulerat. Jag menar naturligtvis inte att lagen kommer rädda alla som eventuellt skulle kunna dö i en terroristattack. Men lagen i sig kommer inte döda någon, däremot finns chansen att lagen i sig räddar någon.

En mer korrekt syn på det är nog att lagen i sig knappast kommer att rädda någon, utan möjligen döda någon stackare. Lagen i sin utformning, samt hur svenska styret fungerar, gör att det i slutändan är enorm risk för att information kommer att glida förbi dessa fåniga "kontrollorgan" och direkt till någon mullvad som t.ex kan ta reda på vem det var som "tjallade" på en viss kriminell etc. Således är den personen nog i större fara när vi implementerat teknik för storebrors-övervakning än om vi skulle fortsatt som vi tidigare gjort. Inte ens alla (obs; ironi) terroristattacker mot Sverige de senaste åren kan motivera detta. Ett gammalt ordspråk säger "If it ain't broken, don't fix it." och någon med en gnutta framförhållning som inte stirrar sig blind på Reinfeldts tindrande ögon kan inte ursäkta detta beteende från våran regering.

Skulle det mot alla odds i världen plötsligt komma fram bevis nu (via FRA) på planerade terroristattacker så är det antingen fingerade bevis för att få fortsätta, eller någon som blir förbannad på Sveriges patetiska sätt att tänka. Jag hoppas innerligen att de som röstat ja för detta får ett ordentligt straff som förhindrar dessa att göra om samma misstag. Ska vi ändå införa Stasi i Sverige så behöver vi en ordentlig motståndsrörelse också som agerar lika moralriktigt. Öga för öga, tand för huvud och amputerade testiklar.
Codius
QUOTE(peck @ 2008-07-07 00:16) *
En mer korrekt syn på det är nog att lagen i sig knappast kommer att rädda någon, utan möjligen döda någon stackare. Lagen i sin utformning, samt hur svenska styret fungerar, gör att det i slutändan är enorm risk för att information kommer att glida förbi dessa fåniga "kontrollorgan" och direkt till någon mullvad som t.ex kan ta reda på vem det var som "tjallade" på en viss kriminell etc. Således är den personen nog i större fara när vi implementerat teknik för storebrors-övervakning än om vi skulle fortsatt som vi tidigare gjort.

Nu har jag inte (till skillnad från dig), tillgång till det arbetssätt FRA har tänkt använda här. Men jag tvivlar ju starkt på att vem som helst på FRA kan skriva in nya sökord och på så vis filtrera ut information. Jag finner det alltså högst osannolikt att någon kommer kunna använda denna lag för att spionera på polisens utredningar, frågan är om dessa öh.t passerar gränsen då polisen använder ett internt nätverk. Såvida du inte har information som ingen annan har tillgång till tycker jag inte att detta argument håller, då skulle du hellre behöva oroa dig för att vi har så mycket poliser som kan läcka denna information, för FRA kommer knappast hantera denna typ av information.

Inte ens alla (obs; ironi) terroristattacker mot Sverige de senaste åren kan motivera detta. Ett gammalt ordspråk säger "If it ain't broken, don't fix it."

Det är inte bara Svensk trafik som passerar Sveriges gränser, planeringen av ett attentat emot Island kan även fångas upp.

...och någon med en gnutta framförhållning som inte stirrar sig blind på Reinfeldts tindrande ögon kan inte ursäkta detta beteende från våran regering.

Ett av de vanligaste sätten att hantera situationen när argumenten tryter är att börja gå till personangrepp. Detta gör du gång på gång när du diskuterar denna fråga, över IRC insinuerade du dessutom att FRA-lagen-anhängare var att likna vid nazister.

Skulle det mot alla odds i världen plötsligt komma fram bevis nu (via FRA) på planerade terroristattacker så är det antingen fingerade bevis för att få fortsätta, eller någon som blir förbannad på Sveriges patetiska sätt att tänka.

Likt alla jag sett som är emot denna nya lag är du snabb att komma med egna vilda spekulationer och fakta du tagit ur luften. Då denna lag är ny och det dessutom finns få länder som har liknande lagar kan vi väl ändå inte börja komma med egna fakta. Det enda vi kan göra är att se på länder som har liknande lagar. Storbrittanien säger sig ju tillexempel ha stoppat ett flertal attentat med hjälp av deras avlyssning.
Ompet
QUOTE(Caecigenus @ 2008-07-03 17:31) *
Där, ganska precis, så slutade jag läsa.

Shit, jag sa VISSA!! De som säger att lagen kommer öka välbefinnande m.m. vet verkligen inte mycket om den sad.gif.. Okey, var det någon som tog åt sig så är jag verkligen ledsen, men det är verkligen några som inte vet vad FRA-lagen verkligen innebär sad.gif..

QUOTE(swestres @ 2008-07-03 18:09) *
Och just därför kommer förslaget röstas ner i riksdagen (eftersom Sverige är en demokrati). Lagändringar är inget en full minister skriver in i en bok när han kommer hem sent en söndag morgon.

Precis som många(för hoppningsvis de flesta) insåg så röstades det igenom, efter smutskastning inom parti(jag snackar om de som sagt starkt NEJ till lagen, valde att lägga ner sin röst.. Detta hände t.ex. Fredrik Federley (http://federley.blogspot.com/ http://www.youtube.com/watch?v=jKoTTC3dKSc! ) Vet inte om han skrev om det där, eller om jag hittat rätt Youtubelink (sitter på jobbet), men om ni använder google kan ni nog hitta mer om det smile.gif
För det första hotade Amerika inte Sverige som du skriver, så jag tar gärna en källa på det tack.

Nejj, jag menade PÅTRYCKNINGAR.. Men det är inte så stor skillnad enligt mig.. Så fort en regering går in och "ber" en annan regering göra något för dom så är det FEL!!
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=602079

De har även vikt sig när Ryssland gjorde påtryckningar på en Tjetjensk nyhetsbyrå!!
http://swartz.typepad.com/texplorer/2006/0...scoop_rosw.html
Något annat jag skulle vilja se från din sida är en riktig förklaring på hur de skulle klassa fildelning som terrorism. För du ser, en sådan förklaring ger du inte.

Ledsen.. Men eftersom det läggs fram förslag på att det ska krävas samma saker av fildelning som av terrorism så antar jag att man kommer använda FRA till fildelning, lika väl som terrorism..
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.76506

Sååå, hoppas jag har länkat till det du ville ha smile.gif.. Jag trodde inte man var tvungen att länka när de gällde så stora frågor, utan jag trodde ni visste sådana saker här, men som jag började förra posten, så e de många som måste lära sig mer smile.gif.. Jag säger det itne som något negativt utan det att människor har väl bättre saker för sig än att lära sig en massa skit om vad våra dumma regeringsmedlemmar gör smile.gif
swestres
QUOTE(Ompet @ 2008-07-10 21:45) *
Precis som många(för hoppningsvis de flesta) insåg så röstades det igenom, efter smutskastning inom parti(jag snackar om de som sagt starkt NEJ till lagen, valde att lägga ner sin röst.. Detta hände t.ex. Fredrik Federley (http://federley.blogspot.com/ http://www.youtube.com/watch?v=jKoTTC3dKSc! ) Vet inte om han skrev om det där, eller om jag hittat rätt Youtubelink (sitter på jobbet), men om ni använder google kan ni nog hitta mer om det smile.gif

Ett förslag som tillåter privata aktörer att få tillgång till den information som FRA samlar på sig har inte röstats igenom. Läs vad jag skriver istället för att läsa vad du vill läsa.

Nejj, jag menade PÅTRYCKNINGAR.. Men det är inte så stor skillnad enligt mig.. Så fort en regering går in och "ber" en annan regering göra något för dom så är det FEL!!
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=602079

Det är stor skillnad mellan hot och påtryckning. Sen att säga att påtryckningarna kommer från USA som nationell enhet är ungefär som att säga att Sverige dödade Olof Palme.

Ledsen.. Men eftersom det läggs fram förslag på att det ska krävas samma saker av fildelning som av terrorism så antar jag att man kommer använda FRA till fildelning, lika väl som terrorism..
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.76506
Sååå, hoppas jag har länkat till det du ville ha smile.gif.. Jag trodde inte man var tvungen att länka när de gällde så stora frågor, utan jag trodde ni visste sådana saker här, men som jag började förra posten, så e de många som måste lära sig mer smile.gif.. Jag säger det itne som något negativt utan det att människor har väl bättre saker för sig än att lära sig en massa skit om vad våra dumma regeringsmedlemmar gör smile.gif

Du gör mycket antaganden, och förslag som lagts fram i ett demokratiskt samhälle kan vara bra och mindre bra. Låt oss bara säga att fildelning+terrorism inte kommer att likställas på det sätt du tror och att det därför är aldeles absurt att göra några sensationalistiska antaganden på den punkten.

Du har inte länkat till det jag vill ha. Du säger att USA hotar Sverige och länkar till en artikel där det står att det amerikanska justitiedepartementet på MPAAs vägnar bad polisen att agera. Det är inte samma sak. Du tar för givet att bara för att informationen kommer att finnas så kommer privata aktörer få obegränsat tillträde, du har inte länkat till något som stödjer detta påstående. Och din slutledning att fildelning kommer att associeras till terrorism inom en snar framtid i det juridiska rummet backar du upp med en debattartikel skriven av bland annat Jonas Birgersson. Jag behöver väl inte tillägga att det knappast är något som är uppe för omröstning i riksdagen? Att du dessutom inte räknade med att bli ifrågasatt (för dina åsikter är inte allas uppfattning av den otvivelaktiga sanningen) gör mig något bekymrad.
Ompet
QUOTE(swestres @ 2008-07-11 06:38) *
Det är stor skillnad mellan hot och påtryckning. Sen att säga att påtryckningarna kommer från USA som nationell enhet är ungefär som att säga att Sverige dödade Olof Palme.

Det är det väl inte?? Om UD från USA kräver att Polisen i Sverige ska ta ner servrarna så visst, det är inte USA som gör det, utan de som STYR USA som "ber" Sveriges Polis.. Men det där är hårklyverier.. Jag anser inte att Sveriges Regering är Sverige, men jag anser att det är Sverige som beslutat sakerna, då vi trots allt valt vår egen regering!

Här har vi ett brev som, visst det är inte ett hot, men som de säger: "Det skulle INTE vara bra ifall ni INTE gjorde så här".. Inte hot, men ändå så är det skrämseltaktik, enligt min mening
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Pirate_Bay#Political_issues
Ett förslag som tillåter privata aktörer att få tillgång till den information som FRA samlar på sig har inte röstats igenom.

Det har hänt förut att privata organisationer har fått missbruka Sveriges rättsväsende, så varför vara för en lag som är så mycket värre ifall de missbrukar?
http://www.piratpartiet.se/nyheter/pressme..._mot_fildelarna

Du gör mycket antaganden, och förslag som lagts fram i ett demokratiskt samhälle kan vara bra och mindre bra. Låt oss bara säga att fildelning+terrorism inte kommer att likställas på det sätt du tror och att det därför är aldeles absurt att göra några sensationalistiska antaganden på den punkten.

Isåfall är det enda vi har att befara att någon hackar sig in och kopierar allt, för att sedan sprida det vida över världen.. (och än en gång så skadar det företag m.m.)! Det och korrupta anställda är det enda vi behöver vara rädda för, men korrupt personal är jag inte rädd för smile.gif
swestres
Have it your way.
Ompet
QUOTE(swestres @ 2008-07-11 17:37) *
Have it your way.

Haha! Gracias! Om några år får vi se vem som har rätt, och för Sveriges och våra vägnar så hoppas jag att DU har rätt.. Jag befarar dock att innan valet 2010 kommer vi se en hel del förändringar som kommer vara SKIT! Sedan hoppas jag PP kommer in i Regeringen och hjälper till att sätta stopp för planerna!!
afx
Jag håller med Ompet iallafall. Detta är en bra början på en fin liten diktatur. Och denna lag lär ha gått igenom pga press från USA. Fredrik Reinfeldt/regeringen är polare med USA. Alla är polare med USA.
Dom kan göra lite som dom vill och regeringen skiter sen i vad folket tycker. America - Fuck Yeah!
http://www.youtube.com/watch?v=sWS-FoXbjVI
crazyboris
med största sannolikhet så kommer nästa regering att ta bort denna lag.
aldrig att moderaterna sitter kvar ett val till.
medelsvensson som du o jag har ingen nytta av deras politik.
bara rika och företagare som har det bra när moderaterna styr.

tror även att "nya" småpartier kommer in i rikstagen nästa gång , typ sverige demokraterna.
samma sak hände för typ 20 år sen när ny demokrati kom in rikstagen och kom med massa nya förslag som var såååå hemska , men nu i dag så tycker massa partier lika dant.
jag är dock inte sverige demokrat har inget imot invandrare , så länge dom gör rätt för sej.
ohh vad jag drog iväg med detta nu..

det jag vill säjja är att nästa regering kommer att bli röd och dom har ju åtminstånde sagt att dom ska riva upp detta förslag , bara hoppas att dom gör det.

ugh Boris har talat....
zds
Jag har varit rätt så kluven angående lagen men har kommit fram till att jag är emot den precis som det mesta som har med övervakning att göra.

Jag litar inte på FRA och CO och så kommer varken jag eller någon annan att ha någon riktig insyn över vad dom egentligen håller på med.
Dom kan samla på sig hur mycket information som helst om vilka dom vill utan någon brottsmisstanke ens.
Vilka kommer att styra vårt land i framtiden och vad skulle dom kunna få för sig att använda sån information till?

Bara på ett tiotal år så har det dykt upp kameror och annat överallt som övervakar dig, det är mer eller mindre standard i dom flesta butiker, inte många bryr sig om att dom blir övervakade längre när dom går på stan.
Numera används också kameror för att automatiskt sätta dit folk som gör småbrott tex fartkameror som snart kommer att finnas konstant med jämna mellanrum efter alla stora vägar.

Börjar man övervaka all kabelburen trafik ut/in ur Sverige så finns det mängder av möjligheter att sätta dit småbrottslingar och varför skulle man ignorera denna jätte fina möjlighet i framtiden när man sitter på mängder av information och dessutom har lagen på sin sida?
Folket blir mer och mer toleranta mot att dom övervakas också så ju längre tid det går ju mer personlig övervakning kan dom som vill övervaka införa.

Även ifall dom redan övervakar oss idag eller inte så ska dom absolut inte få göra det lagligt tycker jag.

Ompet
QUOTE(crazyboris @ 2008-07-13 11:36) *
med största sannolikhet så kommer nästa regering att ta bort denna lag.
aldrig att moderaterna sitter kvar ett val till.
medelsvensson som du o jag har ingen nytta av deras politik.
bara rika och företagare som har det bra när moderaterna styr.

Tyvärr inte med största sannolikhet sad.gif.. Det var trots allt Sossarna som föreslog FRA från början, och de var inte helt emot det.. Vad JAG skulle gissa(vill inte göra mig ovän med någon.. Jag gissar endast) så lades den på vidare granskning eftersom de inte hittade något kryphål i grundlagarna.. De satte säkert någon som skulle komma på något sätt att hitta ett kryphål, men innan de fick chansen så hade Moderaterna tagit makten.. När moderaterna sedan kom, sket de i grundlagarna och bara satte in den.. Alltså, ingen skillnad, mer än att eftersom Moderaterna gjorde det så "vulgärt"(utan massa fina ord) blev det mer uppståndelse i media.. Annars hade Sossarna bara döljt det bakom vackra ord, men samma mening.. Vad jag menar är att det skulle behövas HELT nytt styre!! Nu slåss de röda med de blåa om att styra i riksdagen, men skillnaden är så försvinnande liten så att det spelar ingen roll.. Det är bara ett roligt spel för folket.. Vi tror vi styr, men ack så fel vi har sad.gif.. Att sätta in PP kommer inte göra någon stor skillnad, men de kan iallafall skydda vår integritet, såsom de andra partierna misslyckats med !!
Codius
QUOTE(Ompet @ 2008-07-14 16:43) *
Tyvärr inte med största sannolikhet sad.gif..

Med tanke att de har gått ut offentligt och sagt att de ska riva upp lagen vid första bästa tillfälle kommer de få mycket svårt att backa i den frågan [1].

Det var trots allt Sossarna som föreslog FRA från början, och de var inte helt emot det..

Socialdemokraterna har aldrig föreslagit en lag i stil med denna. Dom har föreslagit att man får avlyssna misstänkta brottslingar, inte all trafik som passerar gränsen. Detta är en avsevärd skillnad. Thomas Bodström gav f.ö en intervju angående detta i P1 för ca. en månad sedan.

Vad JAG skulle gissa(vill inte göra mig ovän med någon.. Jag gissar endast) så lades den på vidare granskning eftersom de inte hittade något kryphål i grundlagarna.. De satte säkert någon som skulle komma på något sätt att hitta ett kryphål, men innan de fick chansen så hade Moderaterna tagit makten.. När moderaterna sedan kom, sket de i grundlagarna och bara satte in den.. Alltså, ingen skillnad, mer än att eftersom Moderaterna gjorde det så "vulgärt"(utan massa fina ord) blev det mer uppståndelse i media.. Annars hade Sossarna bara döljt det bakom vackra ord, men samma mening..

"FRA-lagen" går inte på något sätt emot grundlagen [2], om vår sittande regering (säga vad man vill om dem) gått emot grundlagen tror jag faktiskt det skulle vara att likna vid en revolution eller statskupp. Inte ens media har nämnt något om detta, det finns bara i din fantasi. Det som skulle kunna tänkas hamna i konflikt med grundlagen är journalisters rätt att skydda sina källor, men eftersom just detta kan tänkas bli ett problem vid en granskning har jag svårt att tro att de aktivt skulle söka efter hemlig information till och från journalister.

Vad jag menar är att det skulle behövas HELT nytt styre!! Nu slåss de röda med de blåa om att styra i riksdagen, men skillnaden är så försvinnande liten så att det spelar ingen roll.. Det är bara ett roligt spel för folket.. Vi tror vi styr, men ack så fel vi har sad.gif.. Att sätta in PP kommer inte göra någon stor skillnad, men de kan iallafall skydda vår integritet, såsom de andra partierna misslyckats med !!

Vi har alla förstått att du är orolig för att åka fast för fildelning, denna oro är grundad i myter på forum om hur "FRA-lagen" kan komma att användas emot fildelare. Jag tänker inte ta upp någon diskussion med dig huruvida PiratPartiet är ett värdelöst parti eller inte. Faktum är att PP inte har någon möjlighet att styra på egen hand eftersom de inte tar ställning till andra frågor än just upphovsrätt och integritet [3]. Dessutom kommer Sverige att få det väldigt tufft utrikespolitiskt sett ifall vi skulle gå emot den resterande väst-världen i frågan angående upphovsrätt.

Jag har inte sett dig komma med en enda riktig källa till dina påståenden, inte heller har du formulerat dina poster på ett seriöst sätt. Så om du inte har något riktigt att komma med tycker jag faktiskt att du kan sluta sprida rykten och propaganda här.

[1] http://www.socialdemokraterna.se/Var-polit...-besked-om-FRA/
[2] http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5561.aspx
[3] http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
Rubee
med fra-lagen kan saten stämma stor del av svenska folket för fildelniing!
och musik/film branchen lär trycka på!

dessutom ska jag ha "bomb, reinfelt, kl 22:00, 9/11, C4, parlamentet, hemgjord bomb, nitroglyerin, kidnappning, politiker, döda"
som signatur i allt jag skriver!
swestres
QUOTE(Rubee @ 2008-08-08 23:55) *

Hur ska det gå till?

dessutom ska jag ha "bomb, reinfelt, kl 22:00, 9/11, C4, parlamentet, hemgjord bomb, nitroglyerin, kidnappning, politiker, döda"

Sluta löjla dig nu.
Codius

Din post är nästan för dum för att kommentera, du är fan dummare än gråsten.

Du har helt rätt i att staten rent teoretiskt KAN stämma en stor del av svenska folket för fildelning, men chansen att de kommer göra det är försvinnande liten. Angående din påtänkta signatur har du givetvis rätt att ha något sådant om du vill, jag kan bara spekulera i varför du tänkt ha det. Med tanke på dina tidigare poster och mina funderingar kring ditt förstånd tror jag du skulle ha det för att ge FRA extra arbete. Nu spekulerar jag givetvis, men jag tror nog att de som bygger mjukvara för denna typ av analys är lite bättre än att de matchar ord oberoende av resterande text. Jag önskar dig lycka till på din väg genom grundskolans alla svåra hinder.
Mja
QUOTE(Codius @ 2008-08-09 09:48) *
Du har helt rätt i att staten rent teoretiskt KAN stämma en stor del av svenska folket för fildelning, men chansen att de kommer göra det är försvinnande liten.

Som onödig utvikning:
Vi har i många år haft fartkameror över stora delar av landet.
Dessa styrs från en central i kiruna.

Centralen i kiruna får inte bötespengarna de "får in" tillräknade i någon budget, de mäts på flummiga mål om trafiksäkerhet och liknande, saker som säkert påverkas av allt från om Volvo har en ny modell till om det släppts ett nytt Need For Speed-spel och kidsen ska ut och åka.

För att få in arbetsmaterial slår man sedan på de här sensorerna lite då och då, de står inte på jämt.

Staten har alltså möjlighet att åtala mångdubbelt antal personer för fortkörning, varje morgon ser jag hundratals bilar i stockholm som susar förbi 15-20 km över hastighetsgränsen vid kameror, men man gör inte det. Varför? För att syftet inte är att bötfälla och sätta dit, straffet skall vara beivrande för den stora massan, "jag känner en kille som åkte fast vid kameran".

Vad jag vill ha sagt är att en möjlighet till åtal är INTE samma sak som åtal.

Visst kan det hända att FRA ställer upp och pekar ut en fildelare, men betänk en sak:
Att dra en torrent är inte olagligt.
Att dra en fil med ett NAMN är inte olagligt.
De måste alltså pussla ihop filen och bortom rimligt tvivel styrka att det var du som satt vid maskinen. Detta för ett resultat som inte ökar de egna anslagen, och som kostar på i form av ökad kritik för deras metoder.
Not going to happen.

Det mest rimliga är att man är intresserad av t.ex. epost och annan kommunikation, för att utröna vem som talar med vem. Ringer du en misstänkt terrorist är det värt att hålla ett öga på dig. Om du mailar honom så kan det också vara av intresse att känna till.
Jag kramar inte heller lagen, men skäl till oro är rätt små, FRA har alltid föredragit att sköta sitt i det tysta, om det inte gäller att kämpa för sina anslag i budgeten...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.