Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Antivirus eller Virusprogram?!"
SweRAT > Övriga Forum > Övriga ämnen
brutalarn
Tjena killar! Hade en väldig diskussion idag i skolan, jag och en kille började bråka om orden "Antivirus" och "Virusprogram". Jag har för mig att man kan säga båda, men killen jag snackade med, sa att Virusprogram är ett program som GÖR virus. Han tjabbade om att det lät som om "Virusprogram" gav virus?:S
Jag håller hårt vid att man kan säga båda, och att man menar virus-skydd med båda orden. ;D Någon som har en kommentar om detta?!=)
crazyboris
jag kallar nod32 ,kav och liknande för "virusprogram"
h3I
Man säger både virusprogram och antivirus och syftar på det sistnämnda (iaf jag), men virusprogram skulle man ju kunna ta som att det är ett körbart virus (.exe).
brutalarn
Tack för era svar!
(h3I @ 2008-10-07 19:59) *
Man säger både virusprogram och antivirus och syftar på det sistnämnda (iaf jag), men virusprogram skulle man ju kunna ta som att det är ett körbart virus (.exe).

Ja, men det är ju antivirus båda två, så det är ju feltolkning av personen i sig om han tar det som ett körbart virus ?tongue.gif ppk
blind
Det kallas oftast antivirus eller antivirusprogram om man vill vara mer specifik.
Virusprogram kan helt klart tolkas som datorvirus.
Codius
Ska du se till det svenska ordet är virusprogram helt klart fel. Det syftar ju till ett program av typen virus. Om man sedan säger virusprogram eller antivirus när du talar om det är en annan sak. Men "virusprogram" hade helt klart blivit underkänt i en mer seriös rapport.

Vill du ha en riktig förklaring får vi hoppas att peck ser tråden, men jag vet inte hur mycket han sitter vid datan nu för tiden..
davve
QUOTE(Codius @ 2008-10-07 20:51) *
Vill du ha en riktig förklaring får vi hoppas att peck ser tråden, men jag vet inte hur mycket han sitter vid datan nu för tiden..

i dare say i lold dear sir.

anyway, Virusprogram är lite unambiguous och kan betyda lite allt möjligt. som jag ser det är det ett program som är/(är relterat) till virus. jmf 3d(modellerings)program som då inte är program i tre dimensioner utan program för att skapa 3d modeller. så tillslut är det nog bättre att använda antivirus samt datorvirus (eller kanske datavirus om man kan se saker som räknefel som sprider sig som virus tongue.gif)
Ippel
hmm, jag tycker virusprogram låter som ett program som tar hand om virus så att dom inte skadar datorn. Och man brukar ju inte säga virusprogram om virus. Då säger man ju bara "virus" om datorvirus. Men visst är ett virus ett program, men inte ett virusprogram tycker man. För ordet "virusprogram" låter mer likt "antivirusprogram".
Men ändå om man ska vara mer allvarlig i sitt uttalande så måste man nog ha något med "anti-" med i sitt språkande.

^^!: nu har jag sagt mitt, lite rörigt kanske ^^!
Codius
QUOTE(Ippel @ 2008-10-09 11:02) *
hmm, jag tycker virusprogram låter som ett program som tar hand om virus så att dom inte skadar datorn. Och man brukar ju inte säga virusprogram om virus. Då säger man ju bara "virus" om datorvirus. Men visst är ett virus ett program, men inte ett virusprogram tycker man. För ordet "virusprogram" låter mer likt "antivirusprogram".
Men ändå om man ska vara mer allvarlig i sitt uttalande så måste man nog ha något med "anti-" med i sitt språkande.

^^!: nu har jag sagt mitt, lite rörigt kanske ^^!

Med den logiken bör alltså en våldtäktsman vara en person av manligt kön som tar hand om folk som våldtar och ser till att de inte våldtar andra?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.