För er som suttit en del på nätet så vet ni nog att vi haft stabilitetsproblem. Nu härom dagen så blev leverantörens konto hackat och nedstängt så en av servrarna (g-string.datawhore.net) blev totalt våldtagen. Inte en pinal blev kvar och backuperna flög tydligen i samma veva. Detta innebär att alla services, all konfiguration, allt sådant är förlorat. Tur i oturen så hade jag genom en slump gjort en backup till en av mina krypterade diskar i maj som innehåller såväl ircd:ns konfiguration som servicesdatabaserna.
Det som kommer att hända är att nms (som jag tog in relativt nyligen och som delar bördan som nätadministratör med mig) kommer att sparka igång serverlösningen igen och vi kommer sedan ha en rullande backup som ska förhindra att något liknande händer i fortsättningen också. Han har sedan tidigare skött och planerat att även fortsättningsvis sköta vår enda ipv6-server i dagsläget, nämligen irc.sexyba.be som går att ansluta till för den som har nytta av detta.
Serverns stabilitetsproblem får nu en sista chans innan jag vänder mig till leverantören och kräver ett byte till en annan server som inte lider av samma problem. Jag kommer då välja ut den mest stabila och kräva en flytt till denna. Fetish verkar ha klarat sig bra, men G-string har haft så stora problem att det nu måste vara löst för att detta ska kunna fortsätta.
Skulle det vara så att ni inte kommer in via irc.swerat.com (pekar endast mot g-string) så har vi irc.datawhore.net (pekar mot både g-string och fetish) eller g-string.datawhore.net och fetish.datawhore.net som ni kan ansluta till. Vi hoppas också på att inom kort kunna lägga till ytterligare en eller flera servrar till denna lista och nms håller på att kolla på lösningar för att kunna göra nätet med redundant än vad IRC-servrarna egentligen erbjuder.
Det har även kommit på fundering för ett eventuellt namnbyte för nätverket framöver, men det kommer givetvis att utannonseras omgående om det blir aktuellt och de gamla DNS:erna bör kunna fungera en längre tid efter bytet också.
Med vänlig hälsning,
Peter a.k.a peck,
Nätadministratör för Datawhore.