Help - Search - Members - Calendar
Full Version: sweRAT i-zine?
SweRAT > SweRAT > SweRAT Diskussion
Pages: 1, 2
swestres
Jag fick just en väldigt konstig idé...

Vad sägs om ett sweRAT e-zine? Användarna skriver artiklar till ett subforum (publikt) eller mailar in dom(opublikt), och när där finns X antal opublicerade artiklar ges det ut ett nytt nummer. Ungefär som SecurityFocus gör med sina diskussioner.

Det behöver ju inte vara någon press att skriva x antal artiklar i månaden, utan helt enkelt något som ges ut lite då och då ibland.
shapeless
QUOTE(swestres @ Sep 10 2005, 11:25 AM)
Jag fick just en väldigt konstig idé...

Vad sägs om ett sweRAT e-zine? Användarna skriver artiklar till ett subforum (publikt) eller mailar in dom(opublikt), och när där finns X antal opublicerade artiklar ges det ut ett nytt nummer. Ungefär som SecurityFocus gör med sina diskussioner.

Det behöver ju inte vara någon press att skriva x antal artiklar i månaden, utan helt enkelt något som ges ut lite då och då ibland.
*

Låter som en kul idé! Jag är ingen skribent själv men det finns säkert någon som är väldigt duktig. smile.gif
Andvare
Ja, om någon orkar ta tag i det så tycker jag att det verkar vara en bra idé. Vi har ju redan nu ett antal intressanta trådar som skulle tjäna på att sammanfattas i artiklar.
redlime
Tycker också att det låter som en väldigt intressant idé.

Men vad skulle artiklarna handla om? Programmering inom RAT-scenen? Allmän programmering? Tycker inte vi ska blanda in för mkt cracking/hacking så man slipper dra på sig en massa onödig uppmärksamhet.

Talar vi om svenska eller engelska?
koaesica
Låter mycket intressant!
davve
Kul idé. men kom ihåg att ett riktigt ezine måste ha politiskatexter också tongue.gif

sen måste vi självklart ta upp cracking/hacking det är väldigt närbesläktat och gränsen är i min mening hårfin.

självklart beror det på vilken del av hacking man tar upp, men t.ex teori bakom bufferowerflows är i min mening relevant.
swestres
Den text som följer i detta inlägg är mina reflektioner över ämnet.

Språk vettefan, men det är väl bra att rikta sig till en så bred publik som möjligt, så varför inte både svenska och engelska? Jag kanske till och med kan bistå med en fransk översättning, förutsatt att skolan blir soft nu frammåt slutet...

Typ av artiklar, ja... dievo's artiklar inriktar ju sig inte bara på wargames, där finns ju tom en artikel om hur man bygger en potatiskanon (för att ta ett exempel). Datorer och teknik, mest med inrikting av att exploatera dom kanske? Och som davve säger måste det nästan vara någon form av politisk debatt, iaf i ledaren.

Omskrivning av trådar till artiklar låter som en bra idé.

Huvudfokus bör trots allt hållas på RAT's. En del av e-zinet kanske ska vara dedikerat till att presentera nya releaser.
zds
bra ide!
språket ska ju vara svenska (självklart) och engelska.. lite översätningar till andra språk skadar ju inte ;D
Det borde först och främst ska handla om RATs och programering.. sedan lite annat intressant kraffs på sidan av vore kul ..

längtar efter att få se vad det blir biggrin.gif
davve
Kanske inte så seriöst, men jag kan nog översätta delar till svartiska/orciska
zds
QUOTE(davve @ Sep 11 2005, 12:38 AM)
Kanske inte så seriöst, men jag kan nog översätta delar till svartiska/orciska
*

hahah laugh.gif

nån kan översätta till h4XXX0rz språket okså tongue.gif
koaesica
Det är bra davve, då når det ut till en ännu bredare publik, vi måste ju tänka på de (få/inga) som bara pratar svartiska och orciska...
Farbror
Politik ? Klassisk cyberpunk är stabilt tongue.gif
Vore kul med en ezine ala swerat wink.gif kanske kan ha en ihop med chasenet ? föratt få bredare utbud av artiklar osv ??
davve
QUOTE(Farbror @ Sep 13 2005, 01:10 PM)
Politik ?  Klassisk cyberpunk  är stabilt tongue.gif 
Vore kul med en ezine ala swerat wink.gif kanske kan ha en ihop med chasenet ? föratt få bredare utbud av artiklar osv ??
*

Nä vet inte, skulle kännas kul att göra ett SVENSKT ezine om nu skulle göra ett, även om vi skriver på engelska.
Farbror
Sant. Kräver dock nån som tar tag i det hela...
RaDiVaX
Jag kan översätta till japanska och spanska tongue.gif
fast japanska behöver vi nog inte :s
p0ke
urukgîjab ti bag davve. gâjêmab e-zine erg svenska biggrin.gif (försök till orchiska ;D)
davve
QUOTE(p0ke @ Sep 22 2005, 11:49 AM)
urukgîjab ti bag davve. gâjêmab e-zine erg svenska biggrin.gif (försök till orchiska ;D)
*

tarkgîjab ti bagshatîsnagaog gîjab. tongue.gif

ganska duktigt av dig, men vad menade du men tagg? (gâjêmab)
Farbror
QUOTE(davve @ Sep 22 2005, 05:52 PM)
*

*

wacko.gif
p0ke
*

*

skrev en converter från swe-svartiska i delphi för länge sen ;D översatte där igenom.
Farbror
QUOTE(p0ke @ Sep 22 2005, 11:59 PM)
*

*

skrev en converter från swe-svartiska i delphi för länge sen ;D översatte där igenom.
*

Varför skrev du en sånn ? blink.gif
BTW: vilka snackar svartiska ?
swestres
QUOTE(Farbror @ Sep 23 2005, 02:55 PM)
Varför skrev du en sånn ?  blink.gif
BTW:  vilka snackar svartiska ?
*

Orcerna förstås wink.gif, och IRL, rollspelare.
davve
QUOTE(Farbror @ Sep 23 2005, 02:55 PM)
BTW:  vilka snackar svartiska ?
*

lajvare, alt orcher.

http://www.lajvsverige.se/: http://www.lajvsverige.se/
p0ke
skrev den till en kompis som lajvade. (fan va sämst det där ordet var att stava ;p såg lite småbarnsaktigt ut)
swemetal
[Orkisc] kek?
popz
Hahaha, jävla nürdar tongue.gif

Swehack-ezine vore jäkligt trevligt!
P3pp4r
kan lite franska.. har läst det i 4 år.. men suger rätt så hårt på det.. men det är alltid en början x)
SD-XI
Kan översätta till arabsika : )
Tzorcelan
Varför inte skriva hela zinet i binary alternativt hex, det skulle vara riktigt leet.. hehe ^^
_R3_
Någon som tagit tag i det än?
redlime
QUOTE(_R3_ @ Feb 18 2006, 15:29)
Någon som tagit tag i det än?
*

Nej, inte såvitt jag vet.
Däremot funderar jag på att på något sätt börja ta tag i detta då jag inte har så mkt för mig nuförtiden..
ZiruX
det fina med e-zines är att allt låter så bra men i slutendan så dör dom för snabbt. Bättre merga in artiklarna i ett annat e-zine enligt mig, för det första så finns där redan fler läsare, och för det andra så fortsätter det att komma ut fler e-zine även om swerat inte har tillräcligt med artiklar för detta zinet och för det tredje så slipper någon lägga ner mängder av timmar på och tjata på latisar som hmm Farbror =P så att dom skriver mer. Bara mitt tipps, inget offensivt mot någon annan än Farbror ... Peave and love
groil
Jag kan översätta till rövarsråk... Tror jag O_o

Man vet ju alldrig kanske fin pirater som vill läsa
LttCoder
I can write erotic novels.
redlime
QUOTE(LttCoder @ Mar 19 2006, 22:35) *
I can write erotic novels.

Aslong as it contains MILFs and tentacle-rapes, im in! cool.gif
RM1212
Jag kan inte skriva något, en krönika kanske ioförsig. Men är total nubörjare inom rats och programmering. Kan inte mycket så ingen ide kanske?
marjinz
kan hjälpa med spanska, franska och arabiska
swestres
... Eller artiklar? Eller trådsummeringar...

Är det någon som orkar ta tag i det?
davve
Visst skulle det vara kul. jag kan ta på mig att hålla i trådarna för projektet.

först kan vi ju ta och bestämma vad vi vill ha för artiklar. jag vet inte riktigt vad för tema vi ska rikta in oss på.
* Generell underground
* bara massa flum
* enbart RAT relaterat (blir nog tunt)
* hacking
* gulliga historier om hästar
Codius
Jag tycker vi kör på gulliga historier om hästar smile.gif

edit: [SHIFT]
swestres
Allmänna programmeringsartiklar kanske.

* Grundläggande datastrukturer och implementeringar i C (listor, vektorer, träd etc)
* krypteringsalgoritmer och implementeringar (openSSL, blowfish, CBC)
* kompression, en genomgång om UPX
* GUI programmering (MFC, GTK, Qt, Xlib, Tk etc)
* Internetprotokoll och användningsområden för dessa

Kanske lite överambitiöst för ett RAT relaterat e-zine.
Caecigenus
Tycker swestres förslag är mycket bra!
Med tillägg av LZSS för komprimering (inte kompression, det är svengelska).

Ska vi säga att språket vi använder i e-zine't är genomgående C, så att det blir lätt för folk, eller ska vi tillåta andra (mindre bra) språk som VB, Java och Delphi? Man kanske ska ha C som första språk och sen om det finns undantag så används de mindre bra språken.

Jag ser ju gärna att det inte kommer ut alldeles för mycket scriptkiddie vänlig RAT-kod i C/C++, men att skriva om OpenSSL, vektorer osv. är ju bara intressant.

Man kan också skriva en del om hur man implementerar egna protokoll, använder sig av nätverksprogrammering osv. också.

EDIT: Något som också kan göras är att vi har ett open-source projekt (till Windows, då de flesta som kommer hit använder det) som uppdateras i varje nytt nummer. Exempel på sådant kan vara en säker chatklient (där har vi med GUI, nätverk, kryptering och kanske t.o.m. trådar, vilket gör det till en uppföljare i minst 5 episoder om man tar små steg varje gång. Kanske något att fundera på?!
Det är ju bra att alltid ha lite material till den iaf...

EDIT2: Ett alternativ är att de som känner sig manade kommer att få tillgång till ett eget subforum där vi kan diskutera e-zinet och posta artiklar, så att de kan bli stavkontrollerade och dyl. av andra innan de publiceras. Bidrar man inget så åker man ut igen. Sen kan man ju alltid hålla dörren öppen för de som vill maila in sina verk, och att man på så sätt kommer in i e-zinet.
Det bör också ligga en lista ute på kommande nummers innehåll, så att andra kan bli lite nyfikna när e-zinet kommer ut.

Vilka skulle kunna tänka sig bidra till ett sådant E-zine? SWE-zine?
swestres
Jag visste att svengelskan skulle drabba mig någon dag, jag hoppades bara att jag skulle ha längre tid på mig sad.gif

Det där med separat forumdel låter bra, då blir det lättare att organisera och presentera utkast som kan redigeras innan zinet släpps. Jag skulle nog gissa på att det höjer kvalitén på artiklarna.

Open Source-projekt låter också bra (bortsett från det här "windows", men jag medger att det är det "bästa"), det skulle vara intressant.

Även om det kanske är önskvärt att man tillåter vissa/något scriptspråk (för reguljära uttryck och andra fördelar de kan tänkas ha) så tycker jag det är bra om språkutbudet blir begränsat. Det ser inte bra ut med en massa blandningar. Undantaget kanske är någon introduktionsartikel i något udda språk...

SWE-zine låter bra. När det kommer till naturliga språk, så borde vi hålla oss till svenska och engelska. Till en början iaf.
zYme
Jag är en hejjare på Counter-Strike 1.6 buggar. Kan kanske skriva ihop något om det smile.gif
Inte så mycket RAT relaterat, men...om man sen visar exploiterna till buggarna så kan det klassas som Datasäkerhet ^^
Codius
vet inte om jag är så mycket bättre än någon annat på något av detta, men jag är gärna med på ett hörn..
davve
tycker vi slår fast att språket(för programmering) är C såvida vi inte använder oss av OOP då kanske C++ eller OO pascal passar bättre.

språk för själva artiklarna ska imo vara svenska, kommentarer i kod tycker jag vi kan hålla på engelska.

om vi ska ha ett FOSS projekt ska det vara för både nix och win, det är inte särskilt svårt om vi skriver ANSI C.

förslag på saker vi kan behandla:
* hur man Injectar kod i andra processer, förklarat ingående hur varje del fungerar.
* User/kernel land hooks
* hur man optimerar C + gcc/msvc för att skapa små binärer
swestres
QUOTE(Codius @ May 7 2006, 14:37) *
vet inte om jag är så mycket bättre än någon annat på något av detta, men jag är gärna med på ett hörn..

Det handlar inte om att vara bättre än någon annan. Det handlar helt enkelt om att bidra med vettiga saker. smile.gif

C med undantag i specialfall mao?

Jag började fila på en artikel om vektorer och listor i C innan idag. Allmän kodning mao. Får se om det blir något vettigt om träd också. Bara grunderna sådär, lite teori bakom och vilka situationer det passar att implementera dem.

Vilken är målgruppen? Ska vi hålla det så brett som möjligt?
Caecigenus
Målgrupp: Programmeringsintresserade (inga för script-kiddie vänliga artiklar, dock nybörjarvänliga, svårt att hålla balansen kanske) och säkerhetsintresserade.

Språket i koden bör vara engelska (på variabler etc.), i texten tycker jag vi håller oss till svenska. Själva poängen med att hålla sig till svenska är att spridningen inte blir så stor, och på så vis blir inte heller spridningen av information till "andra sidan" så stor/snabb heller.
Dock bör koden vara på engelska då det är standard och API-anropens namn kommer man inte undan, vilket avslöjar mycket om kodens verkan.

Någon som är sugen på att samla ihop de exempel på innehåll vi har hittills i en post?
Vilka ämnen ska vi hålla oss till?

QUOTE(Ämnen?)
Programmering:
- Grundläggande allmän programmering (introduktion till språk)
- Avancerad allmän programmering (mest C, annat efter behov. T.ex GUI, OpenSSL etc.)
- Kryptering/Komprimering (bra exempel)
- Open source projekt (en steg för steg utveckling, riktad mot dem som kan språket)

Program:
- Tips på/hur man använder program (UPX, OllyDBG, gdb, osv., dessa ska vara säkerhet eller programmerings relaterade)

Datasäkerhet:
- Exploits (CS t.ex, hur de kan utnyttjas)
- Kryptering

@zYme: CS buggarna låter väldigt intressanta! Det är ett väldigt spritt nätverksprogram, är det säkerhetshål i det så är det säkerhets hål på miljontals av datorer världen över. En bugg med stor "impact factor" alltså, dock är det inte många som viftar med varningens finger till sådana säkerhetshål. Visst är kanske information/dator lägre än i ett server fall, men mängden i sig är intressant.

@swestres ang. svengelskan: Jag har liknande syndrom, dock kallas de svengelkinesisk-tyska, aningen värre får jag säga, väääldigt ovanlig och vääldigt psykiskt påfrestande åkomma. [Tyck synd om mig!!!]
davve
Programmering:
- Grundläggande allmän programmering (introduktion till språk)
- Avancerad allmän programmering (mest C, annat efter behov. T.ex GUI, OpenSSL etc.)
- Kryptering/Komprimering (bra exempel)
- Open source projekt (en steg för steg utveckling, riktad mot dem som kan språket)
- hur man Injectar kod i andra processer, förklarat ingående hur varje del fungerar.
- User/kernel land hooks
- hur man optimerar C + gcc/msvc för att skapa små binärer
- Grundläggande datastrukturer och implementeringar i C(och andra språk) (listor, vektorer, träd etc)
- GUI programmering (MFC, GTK, Qt, Xlib, Tk etc)
- Internetprotokoll och användningsområden för dessa (swestres, närmare förklaring på vad du menar. tack)

Program:
- Tips på/hur man använder program (UPX, OllyDBG, gdb, osv., dessa ska vara säkerhet eller programmerings relaterade)

Datasäkerhet:
- Exploits (CS t.ex, hur de kan utnyttjas)
- Kryptering

Övrigt:
- reverse enginering av något (relativt enkelt, steg för steg hur man gjorde)
- förklaring av PE och/eller ELF
Codius
Det som tar död på alla tutorials om programmering brukar ju vara mycket ingående beskrivningar hur variabler, vektorer och annat fungerar.. ärligt talat är det ingen som bryr sig om detta när dom börjar med ett språk för första gången, när man väl kan en del kanske det kan vara kul (och bra) att veta däremot.
Jag föreslår att "Grundläggande allmän programmering (introduktion till språk)" snarare innehåller små program och annat så man får en liten kick av att bygga program på egen hand smile.gif

edit: självklart tycker jag ni skulle satsa på ett språk som VB istället för C, eftersom det har större chans att överleva.. biggrin.gif
swestres
QUOTE(Codius @ May 7 2006, 19:44) *
ärligt talat är det ingen som bryr sig om detta när dom börjar med ett språk för första gången

Nu ser jag inte direkta nybörjare till programmering som en bra målgrupp för ett e-zine. Nybörjare i ett visst språk går bra, men om man ska hålla på och dalta med grunder som vad en variabel är etc så snöar man lätt in sig.

"små program och annat så man får en liten kick av att bygga program på egen hand" tror jag attraherar fel typ av personer.

QUOTE(davve)
Internetprotokoll och användningsområden för dessa (swestres, närmare förklaring på vad du menar. tack)

Ja... Det var ganska generellt formulerat. Vad jag menade var tex: implementering av passiva FTP klienter för patchning av system, socks servrar, RAT's som utnyttjar HTTP protokollet (inte 100% kompatibelt med RFC dock) för meddelanden (RAT ansluter till HTTP-server, ger POST meddelande till CGI-script eller liknande), filöverföring via base64 kodade privmsg's över IRC servrar (eller styrning av trojan via IRC). Uttnyttja befintliga applikationsprotokoll för ens arbete helt enkelt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.